Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, warszawskie biura kancelarii CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang, Clifford Chance i Deloitte Legal doradzały przy publicznej ofercie i debiucie akcji paczkomatowej firmy InPost na giełdzie w Amsterdamie. CMS doradzała tej spółce oraz funduszowi inwestycyjnemu Advent International sprzedającemu jej akcje, podobnie jak beneluksowa kancelaria Stibbe i amerykańska Weil, Gotshal & Manges. Clifford Chance doradzała bankom prowadzącym ofertę. Deloitte Legal była natomiast doradcą Rafała Brzoski, założyciela i akcjonariusza mniejszościowego InPostu. W obsługę oferty zaangażowane było także warszawskie biuro kancelarii Allen & Overy oraz kancelaria Bonn Steichen & Partners z Luksemburga.
Akcje InPostu zadebiutowały na giełdzie Euronext Amsterdam 27 stycznia 2021 r. Inwestorzy objęli całą ofertę publiczną 175 mln akcji InPostu, płacąc w sumie ponad 2,7 mld euro (ok. 12,15 mld zł).
Oferta obejmowała 35 proc. kapitału firmy, sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy: fundusze private equity zarządzane przez firmy Advent International (fundusz AI Prime ma ponad 83 proc.) i Franklin Templeton Investments (fundusz Templeton Strategic Emerging Markets Fund IV ma 2,5 proc.) oraz fundusz inwestycyjny Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń (Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych BIS 2 ma 2 proc.). Spółka A&R Investment Limited kontrolowana przez Rafała Brzoskę ma 12 proc. akcji InPostu, których nie sprzedaje.
Część oferty zarezerwowano dla wybranych inwestorów instytucjonalnych. Fundusze zarządzane przez firmy inwestycyjne BlackRock, Capital World Investors i GIC z Singapuru zawarły w związku z tym umowę dotyczącą nabycia 68,7 mln akcji (39 proc. oferowanych) po cenie 15 euro za łączną kwotę 1,03 mld euro. Na BlackRock przypadło 430,6 mln euro, a na Capital World i GIC po 300 mln euro.
Pozostałe akcje sprzedano po maksymalnej cenie 16 euro z przedziału ustalonego w ofercie na 14-16 euro. Oferta rozpoczęła się 21 stycznia, miała potrwać do 28 stycznia 2021 r., lecz ze względu na duży popyt ze strony inwestorów została skrócona do 26 stycznia. O dwa dni przyśpieszono ich debiut na giełdzie Euronext Amsterdam planowany na 29 stycznia.
Oferta może zwiększyć się do 210,25 mln akcji (40,25 proc.), ponieważ jej globalni koordynatorzy – banki inwestycyjne Citigroup Global Markets Europe, Goldman Sachs Bank Europe i J.P. Morgan – mają opcję dodatkowego przydziału, którą mogą wykonać w ciągu 30 dni po debiucie giełdowym InPostu.
Firma InPost wyjaśniła, że celem holenderskiego debiutu jest m.in. wzmocnienie rozpoznawalności marki za granicą, które powinno pomóc w dalszej ekspansji paczkomatów w Wielkiej Brytanii i wejściu na nowe rynki.
– Naszą wizją jest zbudować wiodącą pozycję w Europie w zakresie bezdotykowych dostaw przesyłek w ramach handlu elektronicznego. Planowane wejście na giełdę Euronext Amsterdam będzie oznaczało kolejną fazę naszego rozwoju, rozszerzymy naszą działalność na arenie międzynarodowej i wykorzystamy silną dynamikę, jaką wypracowaliśmy do tej pory – komentował ofertę Rafał Brzoska, prezes InPostu.
Firma InPost była już wcześniej notowana na warszawskiej giełdzie, wraz ze swoim udziałowcem firmą Integer.pl. Popadła jednak w finansowe tarapaty. W 2017 r. fundusz AI Prime z grupy Advent International przejął od głównego akcjonariusza Rafała Brzoski 30 proc. akcji, więcej dokupił od inwestorów mniejszościowych w ramach wezwania do sprzedaży, po czym wycofał spółki z giełdy. Po przejęciu kontroli nad InPostem Advent zrestrukturyzował i dokapitalizował firmę kwotą 250 mln zł. Oprócz restrukturyzacji zadłużenia ograniczono zagraniczną działalność stawiając na rozbudowę sieci paczkomatów w kraju. Nawiązano też współpracę z firmą Allegro, która była zainteresowana przejęciem kontroli nad InPostem, jednak strony nie dogadały się co do ceny.
InPost to największy w Polsce operator logistyczny. Firma oferuje usługi kurierskie oraz dostawy za pośrednictwem ogólnopolskiej sieci paczkomatów dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych, w tym dla branży e-commerce. W 2020 r. InPost dostarczyła do paczkomatów 249 mln paczek, a kurierzy firmy doręczyli ok. 60 mln przesyłek. Na koniec roku należały do niej 12 254 automaty paczkowe, z czego 10 776 w Polsce. Według InPostu z paczkomatów korzysta 13,6 mln osób, ok. 60 proc. wszystkich kupujących w Internecie. Firma chce dalej rozwijać ich sieć – zidentyfikowała w miastach i wsiach ponad 31 tys. miejsc na postawienie automatów paczkowych.
„Rynek Prawniczy”, ustalił, że firmie InPost oraz funduszowi inwestycyjnemu AI Prime przy ofercie akcji doradzały: w kwestiach prawa polskiego – warszawskie biuro kancelarii CMS; w kwestiach prawa holenderskiego i luksemburskiego (w Luksemburgu zarejestrowane są spółka InPost i fundusz AI Prime) – tamtejsze biura kancelarii Stibbe; w kwestiach prawa angielskiego i amerykańskiego – biuro kancelarii Weil, Gotshal & Manges w Londynie.
Globalnym koordynatorom oferty – bankom inwestycyjnym doradzała kancelaria Clifford Chance – biura w Amsterdamie, Luksemburgu, Londynie, Paryżu i Warszawie (w kwestiach prawa polskiego).
Kancelaria Deloitte Legal podała w Internecie, że doradzała Rafałowi Brzosce. Obsługę wykonywali partnerzy Piotr Siezieniewski, Ryszard Manteuffel, partner associate Jacek Korzeniewski, senior associates Mikołaj Chodkiewicz, Zuzanna Sapocińska, associates Błażej Badera, Łukasz Duchiński, Marta Duziak.
Kancelaria CMS poinformowała zaś w Internecie, że w obsługę holenderskiego debiutu InPostu zaangażowane były także warszawskie biuro kancelarii Allen & Overy oraz kancelaria Bonn Steichen & Partners z Luksemburga.
Ireneusz Walencik