MJH i Eversheds Sutherland we francuskim przejęciu kawiarni Coca-Coli

694

Jak ustalił „Rynek Prawniczy” kancelaria MJH Moskwa, Jarmul, Haładyj i Partnerzy doradzała francuskiej firmie Lagardère Travel Retail przy przejęciu sieci kawiarni w Polsce i na Łotwie od firmy Costa Coffee, której doradzała kancelaria Eversheds Sutherland.

W lutym 2023 r. sfinalizowano transakcję, rozpoczętą we wrześniu 2021 r., kiedy ogłoszono podpisanie umowy, na mocy której Lagardère Travel Retail miała przejąć działalność 145 kawiarni Costa Coffee w Polsce i na Łotwie. W październiku 2022 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na przejęcie przez Lagardère kontroli nad spółkami Costa Coffee z Warszawy oraz Coffee Nation z Łotwy. Sprawa była badana przez rok, ponieważ konieczne było sprawdzenie, czy koncentracja nie będzie miała negatywnego wpływu na konkurencję na rynku kawiarni na lotniskach, na którym uczestnicy transakcji mieli duży udział. W trakcie postępowania firma Lagardère wycofała się z umów z przejmowanymi spółkami, dotyczących prowadzenia kawiarni w portach lotniczych, co wykluczyło ryzyko ograniczenia konkurencji i umożliwiło aprobatę UOKiK dla przejęcia.

Ostatecznie Lagardère Travel Retail od Costa Coffee przejęła 131 kawiarni w Polsce i 11 na Łotwie w ramach masterfranczyzy (powierzenia zarządzania siecią). Transakcja wzmacnia pozycję francuskiej firmy w segmencie kawiarni w Polsce, gdzie ma już markę So Coffee. Oznacza także, że wchodzi na nowy rynek łotewski.

Francuska firma Lagardère Travel Retail zarządza siecią ponad 5 tys. sklepów działających m.in. na lotniskach, dworcach kolejowych, stacjach metra w ponad 40 krajach. Pod koniec 2022 r. przejęła kontrolę nad szwajcarską firmą cateringową Marché International. W Polsce działa od 1997 r. – do 2015 r. jako HDS Polska – prowadząc sklepy także w centrach i parkach handlowych, przy ulicach. Zarządza tu siecią ok. 1 tys. punktów sprzedaży m.in. pod markami InMedio i Relay (prasa i książki), So Coffee (kawiarnie), Aelia Duty Free (sklepy wolnocłowe), 1 Minute.

Firma należy do holdingu rodziny Lagardère, utworzonego w 1980 r., zatrudniającego dziś ok. 27 tys. pracowników w dwóch podstawowych branżach, mediowej (książki, prasa, radio) i handlowej.

Costa Coffee to brytyjska sieć kawiarni, założona w 1971 r. w Londynie przez włoskich braci Sergio i Bruno Costa, dziś druga co do wielkości na świecie. Jej właścicielem jest od 2019 r. The Coca-Cola Company, która przejęła ją od brytyjskiej hotelarsko-restauracyjnej firmy Whitbread. Transakcję obejmującą ok. 4 tys. kawiarni wyceniono wówczas na 3,9 mld funtów. The Coca Cola Company to firma produkująca napoje, oferująca ponad 500 marek w ponad 200 krajach. Oprócz Coca-Coli jej portfel obejmuje napój Fanta, kawę Georgia, herbaty i kawy Gold Peak, Honest Tea, napój energetyczny Powerade. Zatrudnia 700 tys. osób.

– Costa Coffee – najbardziej znana i popularna sieć kawiarni w kraju dołącza do szerokiego portfolio marek zarządzanych przez nas w Polsce. Nasze doświadczenie w zarządzaniu konceptami gastronomicznymi pozwoli nam z powodzeniem kontynuować rozwój Costa Coffee, która stanie się najważniejszą marką kawiarni w naszym portfolio – skomentował Maciej Gajkowski, dyrektor zarządzający segmentu Foodservice w Lagardère Travel Retail Polska.

– Szukaliśmy partnera, który podziela naszą wizję i wartości, i tak jak my, w centrum każdej decyzji stawia zespół i konsumentów. Lagardère Travel Retail jest właśnie taki, a dodatkowo ma ogromne doświadczenie w prowadzeniu sklepów detalicznych – oświadczył Gordon Mowat, dyrektor zarządzający Costa Coffee w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).

Kancelaria Eversheds Sutherland poinformowała „Rynek Prawniczy”, że doradzała w transakcji firmie Costa Coffee, podając, że obejmowała ona m.in. podział i wydzielenie aktywów wyłączonych ze sprzedaży. Obsługę wykonywali prawnicy z biur w Polsce i na Łotwie (kancelaria Eversheds Sutherland Bitāns w Rydze). W Warszawie kierował nią  counsel  Grzegorz Barszcz (fuzje i przejęcia), a wykonywali także senior associates  Maciej Tuszyński (fuzje i przejęcia), Dariusz Aziewicz (prawo konkurencji), Paweł Lasota (prawo pracy), Piotr Łada (dane osobowe, własność intelektualna), Jowita Prokop (prawo handlowe), counsel  Adam Nierzwicki (prawo pracy). Obsługę nadzorowali partnerzy Aleksandra Kunkiel-Kryńska, Marta Gadomska-Gołąb (współkierujące praktyką prawa handlowego), Ewa Szlachetka, kierująca praktykami fuzji i przejęć oraz rynków kapitałowych.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że firmie Lagardère Travel Retail doradzała w transakcji kancelaria Moskwa, Jarmul, Haładyj i Partnerzy.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl