Domański Zakrzewski Palinka i kancelaria Jacek Kosiński w budowie linii tramwajowej

449
(fot.: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie)

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Domański Zakrzewski Palinka doradzała Zarządowi Dróg Miasta Krakowa przy zawarciu umowy partnerstwa publiczno-prywatnego na budowę i eksploatację odcinka linii tramwajowej z turecką firmą Gülermak, której doradzała kancelaria Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni.

W grudniu 2020 r. krakowski zarząd dróg – partner publiczny, podpisał umowę PPP z partnerem prywatnym – konsorcjum budowlanej firmy Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt i kontrolowanej przez nią spółki PPP Solutions Polska 2. Budowa połączenia tramwajowego od ulicy Meissnera do pętli w dzielnicy Mistrzejowice  będzie jednym z największych przedsięwzięć realizowanych w modelu PPP w Polsce. Wartość nakładów inwestycyjnych to ok. 650 mln zł, a cała umowa opiewa na 1,125 mld zł. Na trasie o długości 4,5-kilometra (9 km torów) powstanie 10 par przystanków oraz 950-metrowy tunel.

Partner prywatny zobowiązany jest do zaprojektowania, wybudowania (w 40 miesięcy) a następnie do eksploatacji przez 20 lat odcinka linii tramwajowej „Krakowski Szybki Tramwaj (etap IV)”. Do 2022 r. wykonawca zabezpieczy finansowanie inwestycji oraz zaprojektuje przebieg trasy. Następnie po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie budowę. W 2024 r. mają zacząć kursować tramwaje. Partner prywatny przez kolejne 20 lat będzie utrzymywać linię w zamian za opłaty od miasta. Za 24 lata  przejmie ją samorząd.

Projekt zyskał wsparcie ze strony rządu. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej sfinansowało koszty doradztwa technicznego, prawnego i podatkowego.

Według Wikipedii, Krakowski Szybki Tramwaj to inwestycja mająca zapewnić miastu szybką i sprawną sieć transportu zbiorowego, łącząca zalety klasycznego tramwaju oraz metra. W jej skład wchodzą torowiska bezkolizyjne lub wydzielone z pierwszeństwem na skrzyżowaniach. Budowa systemu rozpoczęła się w latach 90. XX w., natomiast pierwszy korytarz z osiedla Krowodrza Górka do Kurdwanowa uruchomiono pod koniec 2008 r.

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym to długoterminowy (powyżej czterech lat) kontrakt dotyczący wspólnej realizacji przedsięwzięcia opartej na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym, w którym wynagrodzenie partnera prywatnego pochodzi w większości od końcowych użytkowników usług albo opiera się na faktycznej dostępności przedmiotu PPP (strona publiczna dokonuje regularnych płatności na rzecz strony prywatnej zapewniając jej większość przychodów).

Gülermak to firma budowlana z Turcji specjalizująca się w budownictwie infrastrukturalnym (drogi, linie kolejowe, także podziemne, lotniska) i  przemysłowym. Działa od 1958 r. W Polsce znana jest z budowy drugiej linii metra w Warszawie.

– Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej od początku aktywnie uczestniczyło w przygotowaniu inwestycji. Nasi eksperci wspierali Zarząd Dróg Miasta Krakowa od wczesnego etapu do wyboru partnera prywatnego. Dzięki wykorzystaniu formuły PPP powstanie nie tylko 4,5 km nowych linii tramwajowych, ale też koszty tej inwestycji zostaną zoptymalizowane – ocenił Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Rozwój transportu publicznego jest niezaprzeczalnie jednym z najważniejszych elementów polityki Krakowa. Miasto poszukuje nieustannie nowych rozwiązań, które pozwolą realizować nam coraz więcej inwestycji. Jednym z takich rozwiązań, do którego się skłoniliśmy jest model partnerstwa publiczno-prywatnego. Ze wsparciem rządu przygotowaliśmy projekt budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic, który – w oparciu o schemat PPP – daje nam zarówno korzyści finansowe, jak i jakościowe  – skomentował Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

– Zawarliśmy kontrakt na okres prawie ćwierćwiecza. Mam nadzieję, że wybrany partner prężnie zrealizuje tę inwestycję. Posiada bogate doświadczenie i rzetelne opinie. Zapewne uzyska wsparcie finansowe  obiecane nam przez Europejski Bank Inwestycyjny – stwierdził Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

– Mobilizujemy siły i przystępujemy do projektowania. Sama budowa to ogromne przedsięwzięcie, mieszkańcy z pewnością odczują naszą obecność w tej części miasta. Dołożymy wszelkich starań, aby zminimalizować uciążliwości. Posiadamy zespół doświadczonych inżynierów i projektantów, mamy na swoim koncie setki kilometrów wybudowanej infrastruktury drogowej w różnych częściach świata – zadeklarował Bülent Özdemir, dyrektor krajowy Gülermak.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że kancelaria Domański Zakrzewski Palinka uczestnicząc w konsorcjum doradczym, od czerwca 2017 r. świadczyła doradztwo prawne na rzecz Zarządu Dróg Miasta Krakowa, wraz z firmami Mott MacDonald Polska (doradztwo inżynieryjne) i Crido Taxand (doradztwo z zakresu podatków i pomocy publicznej). Konsorcjum to w grudniu 2016 r. wygrało przetarg zorganizowany przez ówczesne Ministerstwo Rozwoju na czteroletnie doradztwo przy realizacji projektów partnerstwa publiczno-prywatnego.

Kancelaria podała na swojej witrynie internetowej, że konsorcjum doradców pracowało dla partnera publicznego na każdym etapie projektu, od jego strukturyzacji, przez opracowanie dokumentacji przetargowej (umowa PPP, program funkcjonalno-użytkowy, instrukcja przygotowania modelu finansowego), negocjacje w toku dialogu konkurencyjnego, ocenę ofert wykonawców aż po zawarcie umowy z partnerem prywatnym.

Obsługę wykonywał interdyscyplinarny zespół prowadzony przez partnera Marcina Krakowiaka, kierującego praktyką infrastruktury i energetyki, z udziałem senior associate  Michała Przychody, eksperta w zakresie projektów PPP, partnera Tomasza Darowskiego, eksperta od projektów infrastrukturalnych, senior associate Michała Wojciechowskiego, eksperta od zamówień publicznych, partnera Julitę Zimoch-Tuchołkę, specjalistkę od prawa ubezpieczeń, senior associate  Jarosława Konecko, eksperta z zakresu praw autorskich.

Kancelaria Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni z Warszawy poinformowała na swojej witrynie internetowej, że doradzała partnerowi prywatnemu – firmie Gülermak.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl