Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria White & Case doradzała firmie lokomotywowej Cargounit przy uzyskaniu kredytu inwestycyjnego od konsorcjum ośmiu banków, którym doradzała kancelaria Norton Rose Fulbright.
O kredycie poinformowano w marcu 2025 r. Firma wynajmu lokomotyw kolejowych Cargounit zawarła umowę na 150 mln euro kredytu inwestycyjnego z międzynarodowym konsorcjum banków w składzie: PKO BP, Bank Pekao, ING Bank, ABN Amro, Société Générale, Erste Group, La Banque Postale, Bank Ochrony Środowiska. Agentem kredytu i zabezpieczeń jest Bank Pekao. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup 40 nowych elektrowozów od niemieckiej firmy Siemens Mobility, w tym marki Vectron MS.
Cargounit to firma wynajmu taboru kolejowego, największa w Europie Środkowo-Wschodniej. Posiada ponad 220 lokomotyw liniowych i manewrowych, w tym ponad 100 elektrycznych. Wynajmują je przewoźnicy z branż petrochemicznej, chemicznej, energetycznej, metalurgicznej, budowlanej oraz operatorzy intermodalni. Firma ma ponad 50 klientów. Została założona w 2003 r. Od 2012 r. zajmuje się wynajmowaniem lokomotyw. Początkowo pozyskiwała używany tabor. Obecnie kupuje nowe pojazdy od takich firm jak Siemens, Alstom, Newag, Pesa. W 2016 r. fundusz Abris Capital Partners przejął od założycieli firmy Jacka Szczegodzińskiego, Arkadiusza Ignasiaka i Piotra Ignasiaka większościowy pakiet udziałów. W 2020 r. udziałowcy sprzedali spółkę Industrial Division, działającą pod marką Cargounit, Funduszowi Inwestycyjnemu Inicjatywy Trójmorza. Utworzony w 2019 r. Fundusz Trójmorza jest wehikułem inwestycyjnym służącym do finansowania kapitałowego kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie Trójmorza w zakresie transportu, energetyki i cyfryzacji. Według Wikipedii, obecnie w funduszu są inwestorzy publiczni z Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Słowenii, Węgier oraz dwaj inwestorzy prywatni. Największym akcjonariuszem jest polski Bank Gospodarstwa Krajowego.
– Ogłaszamy podpisanie umowy dotyczącej dodatkowego kredytu inwestycyjnego z czołowymi europejskimi instytucjami finansowymi specjalizującymi się w finansowaniu taboru kolejowego. To dodatkowe finansowanie jest wyrazem zaufania do naszej strategii odnowy floty lokomotyw i przyspieszenia naszych planów rozwojowych. Obserwujemy duże zapotrzebowanie na nowoczesne lokomotywy elektryczne wielosystemowe w transporcie towarowym oraz rosnące zapotrzebowanie na wysoko wydajne lokomotywy elektryczne wielosystemowe dla pociągów pasażerskich w Europie Środkowo-Wschodniej – oświadczył Łukasz Boroń, prezes Cargounit.
Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, firmie Cargounit doradzała kancelaria White & Case.
Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, bankom doradzała kancelaria Norton Rose Fulbright.
Ireneusz Walencik