Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Domański Zakrzewski Palinka doradzała amerykańskiej firmie Semrush przy przejęciu większościowego pakietu akcji polskiej firmy Brand24 zajmującej się monitoringiem komercyjnego kontentu w Internecie, od założycieli i inwestorów, którym doradzała kancelaria DLA Piper.
W kwietniu 2024 r. amerykańska firma informatyczna Semrush, wyspecjlizowana w marketingu internetowym, stała się większościowym akcjonariuszem polskiej firmy Brand24. W wyniku transakcji Semrush Holding, za pośrednictwem polskiej spółki Prowly, za 55 mln zł (43 mln zł od razu plus jeszcze ok. 12 mln zł w ciągu 1,5 roku, w ramach tzw. earn out ) objęła 57,58 proc. akcji Brand24, odkupując je od założycieli Michała Sadowskiego i Piotra Wierzejewskiego, oraz funduszy Larq Capital, który był inicjatorem sprzedaży (28 proc. kapitału za 20,9 mln zł) i Unfold (ponad 10 proc. akcji za ponad 7,5 mln zł.). Prowly planuje wykupić resztę kapitału Brand24 w drodze skierowanego do inwestorów wezwania na sprzedaż ponad 0,9 mln akcji w cenie 45 zł 50 gr, czyli wyższej niż zaoferowanej w pierwszym dealu. Dotychczasowy zarząd, czyli dwaj założyciele oraz Bartosz Kozłowski, mają nadal kierować firmą.
Firma Brand24 powstała 14 lat temu we Wrocławiu jako start-up zajmujący się monitorowaniem mediów w Internecie, w tym społecznościowych, pod kątem skuteczności komercyjnego marketingu firm. Oferuje możliwość gromadzenia i analizy danych dotyczących wzmianek o firmach z portali, blogów, forów oraz stron z recenzjami. Z narzędzi Brand24 korzysta 4 tys. marek ze 160 krajów (m.in. IKEA, Samsung, Uber).
Larq Capital Group to krajowy fundusz inwestujący w spółki z branż komunikacji internetowej, nowych technologii i tzw. biznesu kreatywnego. Ma w portfelu cztery spółki, w tym wypożyczalnię rowerów miejskich Nextbike.
Unfold.vc to fundusz venture capital z Wrocławia skoncentrowany na finansowym wspieraniu projektów technologicznych. Działa od 2008 r.
Założona w 2008 r. amerykańska firma marketingu informatycznego Semrush zajmuje się m.in. pozycjonowaniem firm w internetowych wyszukiwarkach – oferuje ponad 50 narzędzi martech (marketingu technologicznego), w tym dostęp do ponad 25 mld słów kluczowych SEO dla 130 krajów, audyty strony internetowej, rekomendacje dotyczące ulepszania treści i zwiększania rankingów wyszukiwania, tworzenie i publikowanie tzw. contentu w mediach społecznościowych. Ma ponad 100 tys. klientów w 143 krajach i 13 oddziałów na świecie, w których pracuje ponad 1 tys. osób. W 2020 r. przejęła w Polsce firmę Prowly, agencję public relations w Internecie, która zatrudnia ponad 140 osób.
– Od lat skutecznie zwiększamy sprzedaż produktów Brand24 na rynkach globalnych i rozszerzamy portfolio klientów. Mamy jednak apetyt na więcej. Naszym celem jest liczenie klientów nie w tysiącach, ale w dziesiątkach tysięcy – stwierdził Michał Sadowski, współzałożyciel i członek zarządu w Brand24.
– Mamy bardzo komplementarne produkty, a połączenie doświadczeń otwiera przed nami możliwości rozwoju kolejnych, innowacyjnych. Semrush ma też dobry track record pracy z polskimi projektami – inwestując np. w Prowly kilka lat temu, wspólnie powiększyli ten biznes kilkukrotnie – ocenił Piotr Wierzejewski, współzałożyciel i członek zarządu w Brand24.
– Brand24 to imponująca firma ze świetnym produktem i świetnym zespołem. Jesteśmy partnerami od wielu lat i nie możemy się doczekać nowego, wspólnego rozdziału – oświadczył Eugene Levin, prezes Semrush.
Proces przeglądu opcji strategicznych i wybór nowego inwestora za inicjował fundusz Larq, dotychczasowy główny akcjonariusz Brand24.
– Było to związane z osiągnięciem horyzontu inwestycyjnego oraz uzyskaniem ponadprzeciętnych stóp zwrotu na zainwestowanym kapitale. Potencjał i wartość naszej spółki portfelowej zostały dostrzeżone i odpowiednio zwalidowane przez Semrush – światowego lidera w swojej branży z Ameryki, który uwierzył w produkt i wartość spółki, ale przede wszystkim w ludzi, którzy je tworzą – zadeklarował Wojciech Byj, prezes Larq Capital.
„Rynek Prawniczy” ustalił, że firmie Semrush doradzała w transakcji kancelaria Domański Zakrzewski Palinka, która na swojej witrynie internetowej podała, iż obsługę koordynowali Katarzyna Biarda, Maciej Zajda, a wykonywali także Katarzyna Wójcik, Joanna Róg-Dyrda, Grzegorz Sprawka. Badanie due diligence kupowanej spółki prowadzili również Margarita Kobojek, Karolina Kulikowska-Gruszecka, Martyna Gruszka, Mateusz Jankowski, Agata Mierzwa.
„Rynek Prawniczy” ustalił, że akcjonariuszom Brand24 doradzała w transakcji kancelaria DLA Piper, która podała w Internecie, że jej obsługa obejmowała strukturyzowanie transakcji oraz przygotowanie i negocjacje dokumentacji transakcyjnej, a wykonywali ją Rafal Kluziak, Piotr Rysiak, Filip Wilczyński, Arkadiusz Karwala.
Ireneusz Walencik