Duo kancelarii w przejęciu komercyjnego monitoringu Internetu przez amerykański martech

256

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Domański Zakrzewski Palinka doradzała amerykańskiej firmie Semrush przy przejęciu większościowego pakietu akcji polskiej firmy Brand24 zajmującej  się  monitoringiem komercyjnego kontentu w Internecie, od założycieli i inwestorów, którym doradzała kancelaria DLA Piper.

W kwietniu 2024 r. amerykańska firma informatyczna Semrush, wyspecjlizowana w marketingu internetowym, stała się większościowym akcjonariuszem polskiej firmy Brand24. W wyniku transakcji Semrush Holding, za pośrednictwem polskiej spółki Prowly, za 55 mln zł (43 mln zł od razu plus jeszcze ok. 12 mln zł w ciągu 1,5 roku, w ramach tzw. earn out ) objęła 57,58 proc. akcji Brand24, odkupując je od założycieli Michała Sadowskiego i Piotra Wierzejewskiego, oraz funduszy Larq Capital, który był inicjatorem sprzedaży (28 proc. kapitału za 20,9 mln zł) i Unfold (ponad 10 proc. akcji za ponad 7,5 mln zł.). Prowly planuje wykupić resztę kapitału Brand24 w drodze skierowanego do inwestorów wezwania na sprzedaż ponad 0,9 mln akcji w cenie 45 zł 50 gr, czyli wyższej niż zaoferowanej w pierwszym dealu. Dotychczasowy zarząd, czyli dwaj założyciele oraz Bartosz Kozłowski, mają nadal kierować firmą.

Firma Brand24 powstała 14 lat temu we Wrocławiu jako start-up zajmujący się monitorowaniem mediów w Internecie, w tym  społecznościowych, pod kątem skuteczności komercyjnego marketingu firm. Oferuje możliwość gromadzenia i analizy danych dotyczących wzmianek o firmach z portali, blogów, forów oraz stron z recenzjami. Z narzędzi Brand24 korzysta 4 tys. marek ze 160 krajów (m.in. IKEA, Samsung, Uber).

Larq Capital Group to krajowy fundusz inwestujący w spółki z branż komunikacji internetowej, nowych technologii i tzw. biznesu kreatywnego. Ma w portfelu cztery spółki, w tym wypożyczalnię rowerów miejskich Nextbike.

Unfold.vc to fundusz venture capital  z Wrocławia skoncentrowany na finansowym wspieraniu projektów technologicznych. Działa od 2008 r.

Założona w 2008 r. amerykańska firma marketingu informatycznego Semrush zajmuje się m.in. pozycjonowaniem firm w internetowych wyszukiwarkach – oferuje ponad 50 narzędzi martech (marketingu technologicznego), w tym dostęp do ponad 25 mld słów kluczowych SEO dla 130 krajów, audyty strony internetowej, rekomendacje dotyczące ulepszania treści i zwiększania rankingów wyszukiwania, tworzenie i publikowanie tzw. contentu w mediach społecznościowych. Ma ponad 100 tys. klientów w 143 krajach i 13 oddziałów na świecie, w których pracuje ponad 1 tys. osób.  W 2020 r. przejęła w Polsce firmę Prowly, agencję  public relations w Internecie, która zatrudnia ponad 140 osób.

– Od lat skutecznie zwiększamy sprzedaż produktów Brand24 na rynkach globalnych i rozszerzamy portfolio  klientów. Mamy jednak apetyt na więcej. Naszym celem jest liczenie klientów nie w tysiącach, ale w dziesiątkach tysięcy – stwierdził Michał Sadowski, współzałożyciel i członek zarządu w Brand24.

– Mamy bardzo komplementarne produkty, a połączenie  doświadczeń otwiera przed nami możliwości rozwoju kolejnych, innowacyjnych. Semrush ma też dobry track record pracy z polskimi projektami  – inwestując np. w Prowly kilka lat temu, wspólnie powiększyli ten biznes kilkukrotnie – ocenił Piotr Wierzejewski, współzałożyciel i członek zarządu w Brand24.

– Brand24 to imponująca firma ze świetnym produktem i świetnym zespołem. Jesteśmy partnerami od wielu lat i nie możemy się doczekać nowego, wspólnego rozdziału – oświadczył Eugene Levin, prezes Semrush.

Proces przeglądu opcji strategicznych i wybór nowego inwestora za inicjował fundusz Larq, dotychczasowy główny akcjonariusz Brand24.

– Było to związane z osiągnięciem horyzontu inwestycyjnego oraz uzyskaniem ponadprzeciętnych stóp zwrotu na zainwestowanym kapitale. Potencjał i wartość naszej spółki portfelowej zostały dostrzeżone i odpowiednio zwalidowane przez Semrush – światowego lidera w swojej branży z Ameryki, który uwierzył w produkt i wartość spółki, ale przede wszystkim w ludzi, którzy je tworzą – zadeklarował Wojciech Byj, prezes Larq Capital.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że firmie Semrush doradzała w transakcji kancelaria Domański Zakrzewski Palinka, która na swojej witrynie internetowej podała, iż obsługę koordynowali Katarzyna Biarda, Maciej Zajda, a wykonywali także Katarzyna Wójcik, Joanna Róg-Dyrda, Grzegorz Sprawka. Badanie due diligence kupowanej spółki prowadzili również Margarita Kobojek, Karolina Kulikowska-Gruszecka, Martyna Gruszka, Mateusz Jankowski, Agata Mierzwa.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że akcjonariuszom Brand24 doradzała w transakcji kancelaria DLA Piper, która podała w Internecie, że jej obsługa obejmowała strukturyzowanie transakcji oraz przygotowanie i negocjacje dokumentacji transakcyjnej, a wykonywali ją Rafal Kluziak, Piotr Rysiak, Filip Wilczyński, Arkadiusz Karwala.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl