Deloitte Legal, Linklaters i Baker McKenzie w brytyjskiej akwizycji sklepów sportowych

643
Sklep Sizeer w warszawskim centrum handlowym Blue City (www.colliers.prowly.com)

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelarie Deloitte Legal i Linklaters doradzały brytyjskiej firmie handlowej JD Sports Fashion przy zakupie 60 proc. akcji w firmie Marketing Investment Group, prowadzącej w Polsce sieć sklepów z odzieżą i obuwiem sportowym, od właścicieli, którym doradzała kancelaria Baker McKenzie.

Warunkowa umowa nabycia przez JD Sports 60 proc. akcji w firmie MIG została zawarta 11 marca 2021 r., ale transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Polsce, co spodziewane jest przed końcem maja 2021 r. Firma JD Sports Fashion, handlująca w Wielkiej Brytanii odzieżą i obuwiem sportowym, poprzez przejęcie kontroli nad firmą MIG handlującą bliźniaczym asortymentem, zamierza rozszerzyć działalność na Europę Środkowo-Wschodnią, jako punkt zaczepienia biznesu w Unii Europejskiej w epoce postbrexitowej. Na tę akwizycję zamierza wydać pieniądze z kwoty 464 mln funtów pozyskanych niedawno z  emisji akcji.

JD Sports Fashion prowadzi sieć sklepów pod marką JD – to inicjały imion założycieli firmy utworzonej w 1981 r. przez Johna Wardle’a i Davida Makina z jednego sklepu w Bury, na przedmieściu Manchesteru. Dziś ma ich ponad 2,4 tys. w Wielkiej Brytanii, Europie Zachodniej, Australii, Azji i Stanach Zjednoczonych i sprzedaje w nich ubrania i buty do uprawiania sportu i rekreacji. Należy do Pentland Group, wielkiej brytyjskiej kompanii handlującej odzieżą i obuwiem sportowym i turystycznym.

Marketing Investment Group to firma handlowa, która prowadzi ponad 400 sklepów własnych i działających w modelu franczyzy, oraz handel internetowy, w dziewięciu  krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Sprzedaje obuwie, odzież i akcesoria sportowe znanych światowych firm w tzw. multibrandowych sieciach sklepów Sizeer, Symbiosis i 50 Style. Założył ją w 1989 r. w Krakowie Zbigniew Grząka, do którego rok później dołączyli bracia Andrzej i Leon. Od 1998 r. działa na rynku jako Marketing Investment Group.

– Obserwowaliśmy i podziwialiśmy rozwój MIG przez wiele lat i jesteśmy przekonani, że połączenie ich bardzo doświadczonego i kompetentnego zespołu zarządzającego z wiedzą zespołu kierowniczego JD zapewni grupie solidne podstawy rozwoju w regionie CEE – ocenił Peter Cowgill, prezes JD Sports Fashion. Dodał, że firma szukała centrum dystrybucji w Unii Europejskiej, aby po brexicie uniknąć konieczności płacenia ceł, jakie Unia nałożyła na towary niewyprodukowane w Wielkiej Brytanii, a reeksportowane na terytorium UE. Rzecznik JD wyjaśnił jednak, że transakcja z MIG nie zapewniła jej wystarczającej pojemności magazynowej, aby rozwiązać ten problem, dlatego firma szuka kolejnych przejęć w Holandii lub Niemczech.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że kancelaria Deloitte Legal doradzała przy transakcji JD Sports Fashion, w tym przeprowadziła prawne due diligence spółki MIG oraz świadczyła doradztwo transakcyjne. Kancelaria podała w Internecie, że obsługę wykonywali Piotr Siezieniewski, Jacek Korzeniewski, Marta Duziak.

Kancelaria Linklaters poinformowała „Rynek Prawniczy”, że doradzała JD Sports Fashion w kwestiach prawa antymonopolowego i związanych ze zgłoszeniem transakcji do kontroli UOKiK.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że kancelaria Baker McKenzie doradzała braciom Zbigniewowi i Andrzejowi Grząkom przy sprzedaży akcji, w tym przy negocjowaniu umowy sprzedaży pakietu większościowego oraz ustaleniu warunków przyszłego joint venture między stronami transakcji. Kancelaria podała w Internecie, że obsługę wykonywali Tomasz Krzyżowski i Radzym Wójcik.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl