Bird & Bird w KPO-pożyczce na gazociąg od wodnego gazoportu

132
(www.gaz-system.pl)

Kancelaria Bird & Bird doradzała Bankowi Gospodarstwa Krajowego przy udzieleniu firmie Gaz-System pożyczki na budowę lądowego gazociągu przesyłającego paliwo z morskiego terminala gazu płynnego do wnętrza Polski.

O podpisaniu umowy preferencyjnej pożyczki, w kwocie 2,2 mld zł, na budowę infrastruktury przesyłowej gazu ziemnego, finansowanej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, strony poinformowały w czerwcu 2025 r. Środki z KPO zostaną przeznaczone dla Operatora Systemu Przesyłowego Gaz-System na budowę ok. 250 km lądowej sieci gazowej pomiędzy Gdańskiem a tłocznią w Gustorzynie, w województwie kujawsko-pomorskim, biegnącej przez okolice Torunia aż po Włocławek. Gazociąg umożliwi transport do centralnej Polski gazu przywożonego morzem i rozładowywanego na zacumowanym w Zatoce Gdańskiej pływającym terminalu, przystosowanym do odbioru i regazyfikacji skroplonego paliwa. Nowo wybudowana, kosztem równowartości 630,94 mln euro, infrastruktura będzie miała zdolność przesyłu 1,3 mln m sześc gazu na godzinę.

Firma Gaz-System podpisała w 2024 r. kontrakt z firmą White Eagle Energy Ltd. z japońskiej grupy Mitsui O.S.K. Lines na pierwszy w Polsce czarter pływającej jednostki magazynowo-regazyfikującej płynny gaz ziemny (Floating Storage Regasification Unit – FSRU). Umowa zawarta na 15 lat z możliwością przedłużenia, określa warunki dostarczenia i obsługi terminala. Zapisano w niej także prawo do wykupu jednostki FSRU przez Gaz-System.

Statek-terminal, przystosowany do regazyfikacji na wodach morskich dostarczanego przez gazowce skroplonego gazu ziemnego (Liquid Natural Gas – LNG), wybuduje południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarła umowę Ship Building Contract (SBC). Jednostka będzie miała pojemność ok. 170 tys. m sześc LNG, a pokładowe urządzenia do regazyfikacji – potencjał na poziomie ok. 6,1 mld m sześc gazu ziemnego rocznie (to 1/3 rocznego zapotrzebowania Polski). Będzie umiejscowiona na wodach Zatoki Gdańskiej – stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach inwestycji Gaz-System wybuduje także niezbędny gazociąg podmorski i lądowe oraz stanowisko statkowe (nabrzeże). Natomiast Urząd Morski w Gdyni wykona falochron osłonowy. Umożliwi to wyładunek ze statków przewożących płynny gaz, jego składowanie i następnie ponowną gazyfikację. Gaz będzie dostarczany do magazynów firmy Orlen.

W ramach części lądowej projektu FSRU powstanie gazociąg Gdańsk – Gustorzyn, realizowany w podziale na odcinki:

  • przyłączeniowy, prowadzący od suchego spawu (pierwszego łączenia rur na lądzie) do stacji pomiarowej wraz z gazociągiem Kolnik – Gdańsk o długości ok. 34 km,
  • Gardeja – Kolnik o długości ok. 88 km,
  • odcinek Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km.

Obecnie infrastruktura przesyłowa inwestycji, zarówno w części morskiej, jak i lądowej, jest w trakcie realizacji. Planowany termin zakończenia budowy lądowego odcinka to koniec 2026 r. Rozpoczęła się także budowa jednostki pływającej FSRU. Uruchomienie terminala jest zaplanowane na pierwszy kwartał 2028 r.

Firma Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem Terminala LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. To spółka strategiczna dla polskiej gospodarki. Należy w 100 proc. do Skarbu Państwa. Firma realizuje program rozbudowy sieci przesyłowej, w tym budowy ponad 2 tys. km nowych gazociągów w zachodniej, południowej i wschodniej części Polski, interkonektorów z sąsiednimi państwami – Litwą i Słowacją. Wespół z duńską firmą Energinet wybudowała morski gazociąg Baltic Pipe.

Bank Gospodarstwa Krajowego to założony w 1924 r. państwowy bank rozwoju, który inicjuje i realizuje programy służące wzrostowi ekonomicznemu Polski, współpracując ze wszystkimi instytucjami, funduszami i agencjami rozwoju. BGK realizując strategiczne projekty rozwojowe, finansuje m.in. największe inwestycje infrastrukturalne oraz ekspansję polskich firm w kraju i za granicą. Jest inwestorem w funduszach, których aktywami zarządza Polski Fundusz Rozwoju oraz instytucją finansującą transformację energetyczną Polski, z wykorzystaniem środków KPO. Oprócz inwestycji w sieć transportu gazu ziemnego, w ostatnich miesiącach udzielił pożyczek na projekty rozwoju sieci elektroenergetycznej oraz morskiej energetyki wiatrowej.

 Budowa terminala FSRU przez Gaz-System zwiększy bezpieczeństwo dostaw do Polski gazu ziemnego, niskoemisyjnego źródła energii, niezbędnego do stabilizacji pracy systemu elektroenergetycznego i zapewnienia odpowiednich mocy na rynku energii stwierdził Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.

Dzięki tej inwestycji polska sieć gazociągowa finansowana z funduszy europejskich przez całe nasze członkostwo w UE osiągnie długość 2,5 tys. km. Oznacza to, że przekroczymy wskaźnik 1/5 całej naszej sieci wybudowanej z dofinansowaniem unijnym przez ostatnie 20 lat – oświadczył Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Wsparcie finansowe dla realizacji części lądowej FSRU z funduszy Unii Europejskiej, w ramach Krajowego Planu Odbudowy, umożliwi elastyczne i efektywne zarządzanie inwestycją, która ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju – skomentował Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-Systemu.

Preferencyjne warunki pożyczki – stałe oprocentowanie 0,5 proc, oraz możliwość finansowania do 100 proc. nakładów inwestycyjnych przedsięwzięcia, niewątpliwie wpłyną pozytywnie na realizację tej wyczekiwanej inwestycji – podkreśliła Marta Postuła, pierwsza wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

Kancelaria Bird & Bird poinformowała „Rynek Prawniczy”, że doradzała Bankowi Gospodarstwa Krajowego przy finansowaniu budowy przez Gaz-System gazociągu Gdańsk-Gustorzyn, podając iż jej prawnicy – senior associate Krzysztof Wiśniewski pod nadzorem partnera Piotra Lesińskiego – przygotowali dokumenty pożyczki oraz przeprowadzili zamknięcie transakcji.

Ireneusz Walencik