CMS w kontrakcie z japońskim armatorem na wodny gazoport dla Polski

290
Należący do MOL FSRU Challenger (po prawej) na wodach Hong Kongu odbiera LNG od tankowca (www.mol.co.jp)

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Cameron McKenna Nabarro Olswang doradzała firmie Gaz-System przy zawarciu z japońską firmą żeglugową Mitsui O.S.K. Lines umowy czarteru statku-terminala płynnego gazu ziemnego, który będzie operował na wodach Zatoki Gdańskiej.

Firma Gaz-System podpisała 25 kwietnia 2024 r. kontrakt z firmą White Eagle Energy Ltd. z grupy Mitsui O.S.K. Lines na pierwszy w Polsce czarter pływającej jednostki magazynowo-regazyfikującej płynny gaz ziemny (Floating Storage Regasification Unit – FSRU).

Czarter (charter ) to, według Wikipedii, umowa wynajęcia środka transportu na określoną trasę lub czas. Time Charter to umowa o przekazanie statku wraz z obsługą na dane miejsce. Treścią umowy czarterowej jest oddanie rzeczy do używania w zamian za określone wynagrodzenie.

Umowa zawarta, po wyborze w styczniu 2024 r. przez Gaz-System japońskiego armatora w przetargu, na 15 lat z możliwością przedłużenia, określa warunki dostarczenia i obsługi terminala. Zapisano w niej także prawo do wykupu jednostki FSRU przez Gaz-System.

Statek-terminal, przystosowany do regazyfikacji na wodach morskich dostarczanego przez gazowce skroplonego gazu ziemnego (Liquid Natural Gas – LNG), wybuduje południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarła umowę Ship Building Contract (SBC). Jednostka będzie miała pojemność ok. 170 tys. m sześc LNG, a pokładowe urządzenia do regazyfikacji – potencjał na poziomie ok. 6,1 mld m sześc gazu ziemnego rocznie (to 1/3 rocznego zapotrzebowania Polski). Będzie umiejscowiona na wodach Zatoki Gdańskiej – stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach inwestycji Gaz-System wybuduje także niezbędny gazociąg podmorski i lądowe oraz stanowisko statkowe (nabrzeże). Natomiast Urząd Morski w Gdyni wykona falochron osłonowy. Umożliwi to wyładunek ze statków przewożących płynny gaz, jego składowanie i następnie ponowną gazyfikację. Gaz będzie następnie dostarczany do magazynów firmy Orlen. Oddanie do użytkowania całej inwestycji planowane jest na przełomie 2027 i 2028 r.

Firma Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem Terminala LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. To spółka strategiczna dla polskiej gospodarki. Należy w 100 proc. do Skarbu Państwa. Firma realizuje program rozbudowy sieci przesyłowej, w tym budowy ponad 2 tys. km nowych gazociągów w zachodniej, południowej i wschodniej części Polski, interkonektorów z sąsiednimi państwami – Litwą i Słowacją. Wespół z duńską firmą Energinet wybudowała morski gazociąg Baltic-Pipe.

Japońska Mitsui O.S.K. Lines to jedna z największych firm żeglugowych na świecie. Zarządza flotą handlową, która składa się z prawie 800 statków, w tym 120 gazowców, w tym siedmiu jednostek FSRU. Obejmuje też statki do przewozu ładunków suchych (masowce), samochodowce, tankowce, kontenerowce oraz pływające terminale kontenerowe. Powstała w 1964 r. w wyniku fuzji armatorskich firm Osaka Shosen Kaisha, utworzonej w 1878 r., i Mitsui Steamship Co., Ltd., założonej w 1942 r. Należy do konglomeratu gospodarczego Mitsui, któremu początek dał w XVII wieku kupiec Mitsui Takatoshi.

– Terminal FSRU to strategiczna inwestycja, która pozwoli na zaspokojenie najpilniejszych potrzeb związanych z zapewnieniem dywersyfikacji oraz bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego zarówno do Polski, jak i regionu. Wyrazem tego jest przyznanie środków na budowę części lądowej FSRU z unijnego Krajowego Programu Odbudowy w ramach programu REPowerEU. Zakontraktowanie przez Gaz-System jednostki magazynowo-regazyfikującej LNG to kolejny ważny etap tego projektu – stwierdził Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.

– Podpisana umowa Time Charter Party (TCP) to efekt bardzo intensywnego procesu przetargowego rozpoczętego w ubiegłym roku oraz wielomiesięcznych negocjacji pomiędzy Gaz-Systemem oraz Mitsui O.S.K. Lines. Kontrakt określa szczegółowe warunki czarteru pierwszej pływającej jednostki regazyfikacyjnej w Polsce Drugi w Polsce terminal LNG zapewni elastyczność dostaw gazu ziemnego do Polski, co jest niezbędne do zagwarantowania ciągłości zasilania odbiorców w każdym województwie i bezpieczeństwa pracy krajowego systemu przesyłowego – zaznaczył Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-Systemu.

– Podpisując umowę TCP osiągnęliśmy ważny kamień milowy. Mitsui O.S.K. Lines docenia możliwość przyczynienia się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Ta umowa pozwoli Mitsui O.S.K. Lines wykorzystać bogate doświadczenie i wiedzę z realizacji takich projektów na całym świecie – oświadczył Toshinobu Shinoda, dyrektor zarządzający Mitsui O.S.K. Lines, odpowiedzialny za obszar Europy i Afryki.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że firmie Gaz-System doradzała kancelaria CMS, która podała, iż obsługiwała zarówno procedurę wyboru armatora, jak i zawarcie umowy czarterowej, a jej prawnicy uczestniczyli we wszystkich etapach procesu przetargowego, począwszy od prac nad arkuszem warunków umowy (term sheet ), przez proces zamówieniowy, przygotowanie projektu umowy, skończywszy na jej negocjacjach. Doradzali także w zakresie regulacji dotyczących rozwoju infrastruktury portowej niezbędnej do eksploatacji FSRU w porcie morskim w Gdańsku. Obsługę wykonywali Karol Jaworecki, Jakub Kot, Magdalena Czenko, Paweł Ura, Dominika Markowicz, Laura Pytlińska – z praktyki energetyki i infrastruktury, a nadzorował ją kierujący praktyką partner Marcin Bejm.

Kancelaria CMS poinformowała „Rynek Prawniczy”, że firmie Mitsui O.S.K. Lines doradzała amerykańska kancelaria Mayer Brown.

– Wiedza sektorowa, know-how firmy i umiejętności negocjacyjne naszych prawników przyczyniły się do zawarcia pierwszej w Polsce umowy czarteru pływającego terminala regazyfikacyjnego – podsumował Marcin Bejm.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl