
Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Cameron McKenna Nabarro Olswang doradzała firmie Gaz-System przy zawarciu z japońską firmą żeglugową Mitsui O.S.K. Lines umowy czarteru statku-terminala płynnego gazu ziemnego, który będzie operował na wodach Zatoki Gdańskiej.
Firma Gaz-System podpisała 25 kwietnia 2024 r. kontrakt z firmą White Eagle Energy Ltd. z grupy Mitsui O.S.K. Lines na pierwszy w Polsce czarter pływającej jednostki magazynowo-regazyfikującej płynny gaz ziemny (Floating Storage Regasification Unit – FSRU).
Czarter (charter ) to, według Wikipedii, umowa wynajęcia środka transportu na określoną trasę lub czas. Time Charter to umowa o przekazanie statku wraz z obsługą na dane miejsce. Treścią umowy czarterowej jest oddanie rzeczy do używania w zamian za określone wynagrodzenie.
Umowa zawarta, po wyborze w styczniu 2024 r. przez Gaz-System japońskiego armatora w przetargu, na 15 lat z możliwością przedłużenia, określa warunki dostarczenia i obsługi terminala. Zapisano w niej także prawo do wykupu jednostki FSRU przez Gaz-System.
Statek-terminal, przystosowany do regazyfikacji na wodach morskich dostarczanego przez gazowce skroplonego gazu ziemnego (Liquid Natural Gas – LNG), wybuduje południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarła umowę Ship Building Contract (SBC). Jednostka będzie miała pojemność ok. 170 tys. m sześc LNG, a pokładowe urządzenia do regazyfikacji – potencjał na poziomie ok. 6,1 mld m sześc gazu ziemnego rocznie (to 1/3 rocznego zapotrzebowania Polski). Będzie umiejscowiona na wodach Zatoki Gdańskiej – stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach inwestycji Gaz-System wybuduje także niezbędny gazociąg podmorski i lądowe oraz stanowisko statkowe (nabrzeże). Natomiast Urząd Morski w Gdyni wykona falochron osłonowy. Umożliwi to wyładunek ze statków przewożących płynny gaz, jego składowanie i następnie ponowną gazyfikację. Gaz będzie następnie dostarczany do magazynów firmy Orlen. Oddanie do użytkowania całej inwestycji planowane jest na przełomie 2027 i 2028 r.
Firma Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem Terminala LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. To spółka strategiczna dla polskiej gospodarki. Należy w 100 proc. do Skarbu Państwa. Firma realizuje program rozbudowy sieci przesyłowej, w tym budowy ponad 2 tys. km nowych gazociągów w zachodniej, południowej i wschodniej części Polski, interkonektorów z sąsiednimi państwami – Litwą i Słowacją. Wespół z duńską firmą Energinet wybudowała morski gazociąg Baltic-Pipe.
Japońska Mitsui O.S.K. Lines to jedna z największych firm żeglugowych na świecie. Zarządza flotą handlową, która składa się z prawie 800 statków, w tym 120 gazowców, w tym siedmiu jednostek FSRU. Obejmuje też statki do przewozu ładunków suchych (masowce), samochodowce, tankowce, kontenerowce oraz pływające terminale kontenerowe. Powstała w 1964 r. w wyniku fuzji armatorskich firm Osaka Shosen Kaisha, utworzonej w 1878 r., i Mitsui Steamship Co., Ltd., założonej w 1942 r. Należy do konglomeratu gospodarczego Mitsui, któremu początek dał w XVII wieku kupiec Mitsui Takatoshi.
– Terminal FSRU to strategiczna inwestycja, która pozwoli na zaspokojenie najpilniejszych potrzeb związanych z zapewnieniem dywersyfikacji oraz bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego zarówno do Polski, jak i regionu. Wyrazem tego jest przyznanie środków na budowę części lądowej FSRU z unijnego Krajowego Programu Odbudowy w ramach programu REPowerEU. Zakontraktowanie przez Gaz-System jednostki magazynowo-regazyfikującej LNG to kolejny ważny etap tego projektu – stwierdził Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
– Podpisana umowa Time Charter Party (TCP) to efekt bardzo intensywnego procesu przetargowego rozpoczętego w ubiegłym roku oraz wielomiesięcznych negocjacji pomiędzy Gaz-Systemem oraz Mitsui O.S.K. Lines. Kontrakt określa szczegółowe warunki czarteru pierwszej pływającej jednostki regazyfikacyjnej w Polsce Drugi w Polsce terminal LNG zapewni elastyczność dostaw gazu ziemnego do Polski, co jest niezbędne do zagwarantowania ciągłości zasilania odbiorców w każdym województwie i bezpieczeństwa pracy krajowego systemu przesyłowego – zaznaczył Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-Systemu.
– Podpisując umowę TCP osiągnęliśmy ważny kamień milowy. Mitsui O.S.K. Lines docenia możliwość przyczynienia się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Ta umowa pozwoli Mitsui O.S.K. Lines wykorzystać bogate doświadczenie i wiedzę z realizacji takich projektów na całym świecie – oświadczył Toshinobu Shinoda, dyrektor zarządzający Mitsui O.S.K. Lines, odpowiedzialny za obszar Europy i Afryki.
„Rynek Prawniczy” ustalił, że firmie Gaz-System doradzała kancelaria CMS, która podała, iż obsługiwała zarówno procedurę wyboru armatora, jak i zawarcie umowy czarterowej, a jej prawnicy uczestniczyli we wszystkich etapach procesu przetargowego, począwszy od prac nad arkuszem warunków umowy (term sheet ), przez proces zamówieniowy, przygotowanie projektu umowy, skończywszy na jej negocjacjach. Doradzali także w zakresie regulacji dotyczących rozwoju infrastruktury portowej niezbędnej do eksploatacji FSRU w porcie morskim w Gdańsku. Obsługę wykonywali Karol Jaworecki, Jakub Kot, Magdalena Czenko, Paweł Ura, Dominika Markowicz, Laura Pytlińska – z praktyki energetyki i infrastruktury, a nadzorował ją kierujący praktyką partner Marcin Bejm.
Kancelaria CMS poinformowała „Rynek Prawniczy”, że firmie Mitsui O.S.K. Lines doradzała amerykańska kancelaria Mayer Brown.
– Wiedza sektorowa, know-how firmy i umiejętności negocjacyjne naszych prawników przyczyniły się do zawarcia pierwszej w Polsce umowy czarteru pływającego terminala regazyfikacyjnego – podsumował Marcin Bejm.
Ireneusz Walencik