Tercet kancelarii w repolonizacji bałtyckiego portu

836
(www.portgdansk.pl)

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Rymarz Zdort Maruta doradzała firmie Węglokoks przy przejęciu 80 proc. udziałów w firmie Port Północny w Gdańsku od belgijskiej firmy Sea-Invest, której doradzała kancelaria DLA Piper. Kancelaria White & Case doradzała bankom, które sfinansowały Weglokoksowi nabycie udziałów.

Transakcję zapowiedziano publicznie w październiku 2023 r., sfinalizowano w lutym 2024 r., po uzyskaniu aprobaty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zorganizowaniu finansowania zakupu ze środków własnych nabywcy oraz kredytu zewnętrznego udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego i bank PKO BP. Strony zawarły umowę transferu udziałów i w następstwie Węglokoks wszedł w prawa większościowego udziałowca spółki Port Północny. Wartość transakcji nie została ujawniona. Wysokość udzielonego na nią bankowego finansowania wynosi 300 mln zł.

Państwowa firma Węglokoks przejęła 80,43 proc. udziałów w Przedsiębiorstwie Przeładunkowo-Składowym Port Północny od belgijskiej firmy Sea-Invest. Reszta udziałów pozostaje własnością hinduskiego koncernu stalowego ArcelorMittal, który prowadzi tam rozładunek rudy żelaza. PPS Port Północny zarządza w gdańskim porcie terminalem przeładunkowym ładunków masowych. Nabycie kontrolnego pakietu akcji spółki ma wzmocnić pozycję Węglokoksu na rynku logistycznym, co wpisuje się w długofalową strategię firmy uwzględniającą odchodzenie gospodarki od węgla. W planach jest zwiększenie możliwości przeładunkowych portu z 10 mln do 15 mln ton rocznie, a w dalszej perspektywie nawet 20 mln ton.

Port Północny to, jak podaje Wikipedia, głębokowodna, do 15 metrów zanurzenia, część portu morskiego Gdańsk. Leży bezpośrednio nad Zatoką Gdańską. Przeładowuje się tam głównie ładunki masowe, węgiel, ropę naftową, rudy żelaza oraz kontenery. To jedna ze słynnych „inwestycji gierkowskich”. Został zbudowany w latach 1970-1975 razem z Rafinerią Gdańską, z którą jest połączony rurociągiem. W 2007 r. ukończono tam budowę pierwszego głębokowodnego terminalu kontenerowego. Rok później większość udziałów w porcie została sprzedana belgijskiej firmie Sea-Invest. W 2018 r. zmodernizowano tor morski i z dna usunięto niewybuchy leżące tam od czasów ostatniej wojny. We wrześniu 2021 r. w porcie zakończono budowę nowego układu falochronów, który zwiększył niezależność jego działania od pogody i bezpieczeństwo funkcjonowania.

Węglokoks to firma państwowa zrzeszająca przedsiębiorstwa z sektorów górniczego, hutniczego, energetycznego i logistycznego. Przedsiębiorstwo powstało w 1951 r. jako Centrala Handlu Zagranicznego Węglokoks, zajmując się głównie eksportem węgla kamiennego. Dziś w skład holdingu wchodzą m.in. spółki: Węglokoks Energia, Węglokoks Kraj, Węglokoks Stal, Huta Pokój, Huta Łabędy, Walcownia Blach Batory. W grupie jest też firma Inter Balt, która jest operatorem usług portowych w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie. Ostatnio firma zajmowała się także importem węgla kamiennego.

Firma Sea-Invest zarządza 23 portami morskimi w Europie i Afryce, m.in. Belgii, Francji, na Wybrzeżu Kości Słoniowej, w Senegalu i Republice Południowej Afryki. Należy do belgijskiego przedsiębiorcy Philippe’a Van de Vyvere, który w 1985 r. kupił mały terminal węglowy w Gandawie. Dało to początek założonej w 1992 r. firmie Sea-Invest, która wyrosła na jednego z największych operatorów zbiorników i terminali na ropę w portach świata oraz największą portową firmę przeładunkową suchych towarów masowych i owoców w Europie.

– Nabycie udziałów w PPS Port Północny pozwoli nam rozwijać działalność w sektorze logistycznym. Dostęp do głębokiej wody powoduje, że jesteśmy bardzo znaczącym graczem nie tyko w Polsce, zamierzamy bowiem obsługiwać rynki Czech i Słowacji. Przejmujemy dwa pirsy, aktywny jest tylko jeden. Dotychczasowy operator nie był zainteresowany rozwojem drugiego. My chcemy przystosować go do tzw. dwukierunkowości. Myślimy o różnych towarach masowych  – oświadczył w październiku 2023 r. Tomasz Heryszek, ówczesny prezes zarządu Węglokoksu.  

– Bez silnych i sprawnych spółek Skarbu Państwa w ubiegłym roku zabrakłoby w naszym kraju węgla. Port Północny, to co się w nim dzieje i kto go kontroluje, to kwestia bezpieczeństwa energetycznego państwa. Odzyskanie nad nim kontroli nie było łatwą sprawą. Tak dużej transakcji dawno nie było w polskiej gospodarce – stwierdził w październiku 2023 r. Karol Rabenda, ówczesny wiceminister aktywów państwowych.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że firmie Węglokoks doradzała w transakcji kancelaria Rymarz Zdort Maruta. Poinformował o tym rzecznik prasowy Węglokoksu.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że firmie Sea-Invest doradzała w transakcji kancelaria DLA Piper, która poinformowała redakcję, iż obsługę wykonywali Jakub Marcinkowski, Izabela Gębal, Jakub Szczygieł, Aleksander Stanek, Jakub Niemiec, Natalia Cichocka z praktyki prawa handlowego, fuzji i przejęć.

Kancelaria White & Case poinformowała „Rynek Prawniczy”, że doradzała bankom przy finansowaniu Węglokoksowi transakcji i że obsługę wykonywali partner Grzegorz Abram oraz associates  Joanna Misztal-Dzitko, Mateusz Dyduch, Maria Hałasa.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl