Duo kancelarii w totalnej brytyjskiej akwizycji sklepów sportowych

428
(www.pixabay.com)

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Baker McKenzie doradzała mniejszościowym akcjonariuszom firmy Marketing Investment Group, prowadzącej w Polsce sieć sklepów z odzieżą i obuwiem sportowym, przy sprzedaży pozostałych 40 proc. akcji brytyjskiej firmie handlowej JD Sports Fashion, której doradzała kancelaria Rymarz Zdort Maruta. W 2021 r. JD nabyła 60 proc. akcji MIG.

Transakcję przeprowadzono w grudniu 2023 r. Firma JD Sports Fashion skorzystała z opcji kupna, zawartej w umowie z 2021 r., i zawarła z mniejszościowymi akcjonariuszami, czterema fundacjami rodzinnymi utworzonymi przez założycieli MIG, warunkową umowę nabycia pozostałego (40 proc.) mniejszościowego pakietu akcji firmy Marketing Investment Group. W styczniu 2024 r. przejęcie zostało zaakceptowane przez Komisję Europejską. Dzięki tej transakcji JD stała się jedynym właścicielem MIG, która wyjaśniła w Internecie, iż był to „finalny etap zaplanowanej, strategicznej współpracy zapoczątkowanej w 2021 r.”. Firma JD Sports kupiła 60 proc. udziałów w firmie  MIG w kwietniu 2021 r.

JD Sports Fashion prowadzi sieć sklepów pod marką JD – to inicjały imion założycieli firmy utworzonej w 1981 r. przez Johna Wardle’a i Davida Makina z jednego sklepu w Bury, na przedmieściu Manchesteru. Dziś ma ich ponad 3,4 tys. w 38 krajach, w Wielkiej Brytanii, Europie Zachodniej, Australii, Azji i Stanach Zjednoczonych, i sprzedaje w nich ubrania i buty do uprawiania sportu i rekreacji. Należy do Pentland Group, wielkiej brytyjskiej kompanii handlującej odzieżą i obuwiem sportowym i turystycznym.

Marketing Investment Group to firma handlowa, która prowadzi 410 sklepów własnych i działających w modelu franczyzy, oraz handel internetowy, w dziewięciu  krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Sprzedaje obuwie, odzież i akcesoria sportowe znanych światowych firm w tzw. multibrandowych  sieciach sklepów Sizeer, Symbiosis i 50 Style. Jest również wyłącznym dystrybutorem marek Timberland, New Era, Ellesse i Umbro. Założył ją w 1989 r. w Krakowie Zbigniew Grząka, do którego rok później dołączyli bracia Andrzej i Leon. Od 1998 r. działa na rynku jako Marketing Investment Group. Od 2021 r. jest częścią firmy JD Sports. W 2022 r. przejęła 22 sklepy w Słowenii, Chorwacji, Serbii, Bośni i przyłączyła je do sieci Sizeer. Dziś zarządza siecią pięciu sklepów JD Sports, 204 sklepów Sizeer, 16 sklepów Timberland, 156 sklepów 50 style, 18 sklepów Symbiosis oraz dziewięciu sklepów Umbro.

– Nabycie pozostałych 40 proc. udziałów w MIG pozwala nam przyspieszyć rozwój JD w Europie Środkowo-Wschodniej. Silne fundamenty pod dalszą ekspansję zostały zbudowane przez odchodzących akcjonariuszy. Kluczową częścią naszego strategicznego planu rozwoju jest zwiększenie obecności JD w regionie poprzez otwieranie nowych sklepów. Komplementarna marka Sizeer zapewnia silną platformę dla biznesu MIG, a nasz brand  spotkał się z silnym zainteresowaniem wśród konsumentów, właśnie na tym chcemy budować nasz biznes Nie możemy się doczekać kontynuowania ekscytującej podróży z lokalnym zespołem zarządzającym – skomentował Régis Schultz, dyrektor generalny JD Sports.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że akcjonariuszom firmy Marketing Investment Group w transakcji doradzała kancelaria Baker McKenzie, która podała w Internecie, że obsługę wykonywali Tomasz Krzyżowski, Radzym Wójcik, Natalia Jasek. Ta kancelaria doradzała też właścicielom firmy MIG w transakcji z roku 2021.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że firmie JD Sports Fashion doradzała w transakcji kancelaria Rymarz Zdort Maruta.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl