Prawnicy chwalą rozwiązania legaltech, ale też sprawiają im one sporo trudności

175

90 proc. prawników korzystających z rozwiązań legaltech potwierdza, że usprawniają one świadczenie usług i mają kluczowe znaczenie dla spełnienia wymagań klientów. Korzyści dla kancelarii z tego typu oprogramowania mogłyby być jeszcze większe, ale na przeszkodzie stoi brak biegłości w użytkowaniu nowych technologii przez prawników – to najważniejsze wnioski, jakie płyną z badań Bloomberg Law – 2022 Legal Operation & Technology Survey.

Celem tegorocznej edycji badania Bloomberg Law było poznanie aktualnego stanu wykorzystania specjalistycznego oprogramowania przez branżę prawną, problemów podczas korzystania z takich rozwiązań, a także oczekiwanych przez prawników usprawnień. W internetowym badaniu wzięło udział 190 kancelarii prawnych i prawników z wewnętrznych działów prawnych firm.

Jakie są najpopularniejsze funkcje legaltech?

Najwięcej prawników, bo aż 79 proc., za najbardziej użyteczne narzędzie dostępne w oprogramowaniu legaltech uważa jego część rozliczeniową, która obejmuje przypisywanie kosztów do poszczególnych projektów oraz fakturowanie. Na kolejnych miejscach znalazły się: narzędzia do badań prawnych (70 proc.), e-podpis (69 proc.), rejestrowanie czasu pracy (63 proc.), przechowywanie danych w chmurze (62 proc.), zarządzanie dokumentacją (59 proc.) i sprawami (53 proc.). Na dalszych miejscach prawnicy wymieniali analitykę sądową (21 proc.), narzędzia do zarządzania wiedzą (15 proc.) oraz wspomagające tworzenie dokumentów prawnych (10 proc.).

– Te wyniki są zbieżne z opiniami polskich prawników, którzy w naszym niedawnym badaniu Amberlo Puls Prawnika wskazali właśnie system rozliczeniowy z funkcją rejestracji czasu pracy jako najbardziej użyteczne narzędzie programów legaltech. Nie może to dziwić, bo w każdej kancelarii proces rejestrowania czasu pracy i fakturowania zajmuje zaskakująco dużo czasu. Specjalistyczne oprogramowanie potrafi zautomatyzować ten proces – komentuje Aidas Kavaliauskas, CEO Amberlo, jednego z najpopularniejszych w Polsce programów dla prawników.

Powody sięgania po specjalistyczne narzędzia i największe problemy

Prawnicy, którzy wzięli udział w badaniu Bloomberg Law, najczęściej twierdzili, że ich organizacja zaczęła korzystać z oprogramowania legaltech, aby poprawić produktywność (86 proc. wskazań) oraz przepływ pracy (71 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: chęć spełnienia wymagań klientów (66 proc.) oraz jakość pracy (65 proc.). W przytłaczającej większości, bo aż w 9 przypadkach na 10, wszystkie te cele udaje się osiągnąć, jednocześnie jednak z badań wyraźnie wyłania się duży niewykorzystany potencjał programów dla prawników.

– Świadczą o tym odpowiedzi na pytania o główne problemy, jakie pojawiają się podczas korzystania z takich narzędzi. Aż 53 proc. prawników przyznaje, że w korzystaniu z oprogramowania legaltech przeszkadza im ogólny brak biegłości w nowych technologiach, niedostateczna znajomość wykorzystywanych aplikacji (48 proc. wskazań), a także brak czasu, żeby nauczyć się obsługi tych programów (39 proc.). 47 proc. prawników twierdzi także, że nie została dostatecznie przeszkolona przez swoje organizacje w obsłudze nowych programów. To właśnie na tych obszarach powinni się skupić dostawcy rozwiązań legaltech oraz kancelarie przechodzące cyfrową transformację – komentuje Aidas Kavaliauskas.

Inwestycje w legaltech będą dalej rosły, nowe funkcje wyczekiwane

48 proc. kancelarii i wewnętrznych działów prawnych korzystających z oprogramowania legaltech przewiduje, że w ciągu najbliższego roku wzrosną nakłady w ich firmie na tego typu narzędzia, co obejmuje dodatkowe specjalistyczne aplikacje (45 proc.), więcej licencji (38 proc.) i szkoleń (23 proc.). Co trzecia organizacja korzystająca z legaltech nie przewiduje dodatkowych nakładów na takie oprogramowanie w najbliższym roku.

– Według badania Amberlo Puls Prawnika w Polsce z oprogramowania legaltech korzysta obecnie ok. 63 proc. kancelarii. Aż 25 proc. kancelarii z grupy niekorzystających planuje wdrożyć takie narzędzie wkrótce, a 37,5 proc. twierdzi, że chciałaby korzystać ze specjalistycznego oprogramowania, ale nie dysponuje budżetem na niego. To wyraźnie potwierdzenie faktu, że polska branża prawnicza podąża za trendami globalnymi, jeśli idzie o poziom wykorzystywania narzędzi technologicznych – mówi  Aidas Kavaliauskas.

Najczęściej wskazywanymi w badaniu Blomberg Law obszarami, w których prawnicy oczekują od producentów dodatkowych funkcji, są: zarządzanie sprawami, zarządzanie dokumentacją, fakturowanie i zarządzanie relacjami z klientami.

Amberlo to oparte o chmurę oprogramowanie dla kancelarii prawnych. System jest obecnie używany przez kilka tysięcy różnej wielkości kancelarii na całym świecie, w tym największe firmy prawnicze z rankingu „Top Legal 500 Law Firms”. Amberlo ułatwia im kompleksowe zarządzanie firmą, co obejmuje obsługiwane sprawy, kontakty, dokumenty, pracę grupową, a także rejestrowanie i rozliczanie godzin pracy. Firma zapewnia pełne bezpieczeństwo danych – ostatnio jej system otrzymał 93 punkty na 100 możliwych według prestiżowego rankingu SecurityScorecard, co stawia ten system w gronie najbezpieczniejszych specjalistycznych rozwiązań dla branży prawnej. Kancelarie korzystające z Amberlo deklarują, że ich przychody wzrosły o 20-30 proc. od momentu rozpoczęcia korzystania z oprogramowania dzięki automatyzacji wielu zadań. Dodatkowe informacje o Amberlo, a także dostęp do darmowej wersji próbnej programu firmy można znaleźć TUTAJ.

Materiał firmy Amberlo