Domański Zakrzewski Palinka w uzyskaniu zgody eurokomisji na megadofinansowanie linii lotniczych

497
Boeing 787-9 Dreamliner (www.lot.com/pl)

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Domański Zakrzewski Palinka doradzała Polskim Liniom Lotniczym LOT w postępowaniu w sprawie uzyskania zgody Komisji Europejskiej na otrzymanie pomocy publicznej w wysokości 2,9 mld zł.

W grudniu 2020 r. Komisja Europejska wydała decyzję zatwierdzającą polski program pomocy publicznej dotyczący wsparcia krajowego przewoźnika lotniczego w sytuacji strat poniesionych przez pandemię koronawirusa. KE zastrzegła, że ten pomocowy zastrzyk finansowy nie może przekroczyć „minimum niezbędnego do zapewnienia rentowności LOT-u i wykraczać poza przywrócenie jego pozycji kapitałowej sprzed pandemii”. Komisja określiła też warunki w postaci wycofania się państwa z firmy w ciągu najpóźniej siedmiu lat do poziomu poniżej 15 proc. kapitału własnego; zakazu wypłacania dywidend; ograniczenia wynagrodzeń kadry kierowniczej przewoźnika i spółek zależnych; zakazu wypłacania premii do czasu, aż zostanie spłacone co najmniej 75 proc. dokapitalizowania. LOT musi także zrezygnować z planów przejmowania konkurencyjnych firm.

– LOT odgrywa kluczową rolę dla sieci połączeń i gospodarki Polski. Dzięki zastosowanym środkom pomocy firma uzyska ok. 650 mln euro na walkę ze skutkami obecnego kryzysu. Decyzja gwarantuje, że państwo otrzyma wystarczające wynagrodzenie z tytułu ryzyka, jakie ponoszą podatnicy, oraz że wsparcie będzie obwarowane określonymi warunkami, w tym zakazem wypłaty dywidend i premii oraz dalszymi środkami mającymi ograniczyć zakłócenie konkurencji. Nadal będziemy ściśle współpracować z państwami członkowskimi, poszukując realnych rozwiązań łagodzących skutki gospodarcze pandemii Covid-19, zgodnie z przepisami UE – oświadczyła Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Po uzyskaniu zgody KE rząd uchwalił program pomocowy dla LOT-u,  przygotowany w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Pomoc obejmuje finansowania dłużne – pożyczkę płynnościową Polskiego Funduszu Rozwoju w wysokości 1,8 mld zł i zastrzyk kapitałowy – dokapitalizowanie spółki przez Skarb Państwa w wysokości ok.1,1 mld zł.

Kwota pożyczki nie przekroczy 25 proc. obrotów LOT-u w 2019 roku i „pokryje potrzeby przedsiębiorstwa w zakresie inwestycji i kapitału obrotowego”. Zostanie udzielona do połowy 2021 r. na maksymalnie sześć lat. Wypłata pierwszej transzy 900 mln zł ma nastąpić do końca roku po przeprowadzeniu przez PFR na ten cel emisji siedmioletnich obligacji na tę kwotę.

Podniesienie kapitału zakładowego PLL LOT odbędzie się w formie emisji nowych akcji wartych około 1,1 mld zł, które obejmie Skarb Państwa. Właścicielem LOT-u jest Polska Grupa Lotnicza, która w całości należy do państwa.

Według informacji medialnych program jest o 1,7 mld zł mniejszy niż wnioskowała firma, która oczekiwała, że uzyska od państwa równowartość miliarda euro i 60 proc. przychodów z 2019 r., czyli 4,5 mld zł. LOT, tak jak większość europejskich linii lotniczych, boryka się z sytuacją wywołaną ograniczeniami podróży, które nakładały Polska i inne państwa, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa. Firma nie zarabia, a ponosi miesięczne koszty dochodzące do 200 mln zł, w tym raty leasingowe za samoloty, co doprowadziło ją na próg upadłości. Bruksela zaakceptowała pomoc publiczną dla prawie wszystkich głównych europejskich linii lotniczych.

PLL LOT przewiozły w 2019 r. rekordową liczbę 10 mln pasażerów i uruchomiły 15 nowych połączeń. Firma szacowała, że w 2020 r. przewiezie ok. 12 mln pasażerów, lecz według szacunków będzie to tylko 2 mln. Zapewnia, że spłaci kwotę udzielonej pożyczki wraz z odsetkami z zysków osiąganych w kolejnych latach.

– Przed pandemią z roku na rok notowaliśmy wzrosty niemal w każdej kategorii i wypracowywaliśmy rekordowe zyski. Wiemy, jak wrócić na ścieżkę intensywnego rozwoju i to zrobimy – stwierdził Rafał Milczarski, prezes PLL LOT.

Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka poinformowała na swojej witrynie internetowej, że doradzała PLL LOT przy uzyskaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej pomoc publiczną oraz przy sporządzeniu dokumentacji dotyczącej dokapitalizowania spółki i pozyskania finansowania dłużnego określonego w tejże decyzji. Doradztwo było świadczone podczas: przygotowywania dokumentacji dla Ministerstwa Aktywów Państwowych; sporządzenia wniosku prenotyfikacyjnego i notyfikacyjnego w postępowaniu przed Komisją Europejską; dokapitalizowania spółki; uzgodnienia dokumentacji finansowania dłużnego ze strony PFR.

Obsługą ze strony kancelarii kierowali partnerzy Anna Glapa i Marcin Krakowiak, wykonywali ją partnerzy Magdalena Skowrońska i Marek Świątkowski oraz Katarzyna Biarda, Joanna Fasula, Aneta Włoszek i Tomasz Zielenkiewicz.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl