WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr w przetargu na pierwsze elektrobusy dla Poznania

403
Ładowanie pantografowe autobusów Solaris Urbino 12 electric w Hamburgu

Kancelaria WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr doradzała Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Poznaniu przy przeprowadzeniu postępowań w sprawie udzielenia zamówień publicznych i zawarciu umów na dostawę pierwszych w mieście autobusów z napędem elektrycznym oraz zainstalowanie stacji ładowania silników.

Poznańskie MPK i firma Solaris Bus & Coach podpisały w grudniu 2018 r. umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 przegubowych oraz 6 standardowej długości. Zgodnie z umową całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca lutego 2020 r. Wartość kontraktu to 74 mln zł.

MPK Poznań zawarło także z firmą Ekoenergetyka-Polska umowę o budowę infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego o wartości ponad 12 mln zł.

Elektrobusy marki Solaris Urbino electric będą dostarczone MPK Poznań do końca lutego 2020 r. Zostaną wyposażone w baterie litowotytanowe i będą mogły być ładowane zarówno przez pantograf, jak i przez elastyczny przewód zakończony wtyczką typu plug-in.

Nowe stacje ładowania pantografowego zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko, w tym również do ładowania w systemie plug-in, oraz na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Tam powstaną dwie dwustanowiskowe ładowarki pantografowe z możliwością ładowania w systemie plug-in. Dzięki dużej mocy ładowania  autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż. W zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej natomiast powstanie 10 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug-in – wszystkich autobusów elektrycznych.

Prace związane z budową infrastruktury ładowania autobusów muszą zostać zakończone do 30 sierpnia 2019 r. Autobusy elektryczne zostaną skierowane na trasy linii 63,74 oraz 90. Z pełną baterią elektrobus jest w stanie przejechać 120 km. Po szybkim doładowaniu przejedzie 200250 km.

Poznań dołącza do polskich miast, które rozbudowują publiczny transport elektryczny; w Krakowie jest 25 pojazdów z tym napędem, w Warszawie – 20.

Firma Solaris Bus & Coach produkuje pojazdy komunikacji publicznej – autobusy miejskie i międzymiastowe, trolejbusy, tramwaje. Firmę założyli Solange i Krzysztof Olszewscy na początku lat 90. XX wieku. W 1996 r. w zbudowanej w podpoznańskim Bolechowie fabryce rozpoczęli projektowanie i produkcję własnych niskopodłogowych autobusów Solaris. Od tego czasu firma w czterech fabrykach w Wielkopolsce wyprodukowała 16 tys. pojazdów, które sprzedano do 32 krajów i ponad 700 miast. Firma zatrudnia ponad 2,3 tys. osób w Polsce i ok. 300 pracowników w zagranicznych oddziałach.

Na początku września 2018 r. hiszpańska firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles objęła 100 proc. udziałów w Solarisie. Następnie zawarła z Polskim Funduszem Rozwoju porozumienie w sprawie objęcia przez PFR pakietu 35 proc. akcji w firmie.

Firma Ekoenergetyka-Polska od ośmiu lat jest dostawcą infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zatrudnia 120 osób.

Kancelaria WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr poinformowała „Rynek Prawniczy”, iż doradzała MPK Poznań przy realizacji pierwszego przedsięwzięcia w dziedzinie elektromobilnej komunikacji miejskiej – na etapie przygotowywania dokumentacji, przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, wyboru ofert najkorzystniejszych, w toku kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, który potwierdził prawidłowość procedur i rozstrzygnięć z uwzględnieniem wymogów prawnych ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Kluczowymi członkami zespołu doradzającego w zakresie prawa zamówień publicznych byli senior partner Jan Roliński, counsel Agnieszka Chwiałkowska i associate Jarosław Kola. W zakresie przygotowania umowy o budowę infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego doradzali również counsel Marta Midloch, w kwestiach związanych z regulacjami w sektorze energetycznym – partner Maciej Szambelańczyk, a w zakresie aspektów prawa ochrony środowiska – counsel Sergiusz Urban.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl