Kancelaria Bird & Bird poinformowała „Rynek Prawniczy”, że doradzała Polskiemu Koncernowi Naftowemu Orlen w negocjacjach umowy sponsorskiej z zespołem wyścigowym Formuły 1 Williams Martini Racing, któremu obsługę prawną świadczył wewnętrzny zespół prawników.
Znawcy sportów motorowych uważają, że sponsorowanie przez Orlen zespołu Williamsa umożliwiło polskiemu kierowcy Robertowi Kubicy powrót po ośmiu latach przerwy do ścigania się w 2019 r. w zawodach samochodowych Mistrzostw Świata Formuły 1 w bolidzie z tej „stajni”. Dziennikarze radia RMF FM podali, że Orlen w ramach sponsoringu zapłacił Williamsowi 10 mln euro.
Sam państwowy koncern naftowo-paliwowy poinformował 29 listopada 2018 r. w komunikacie prasowym, iż został oficjalnym partnerem zespołu Formuły 1 Williams Martini Racing. Wedle postanowień umowy partnerskiej logotyp Orlenu znajdzie się na wozie, m.in. na tylnym spoilerze, nosie, układzie dolotowym i obu lusterkach bocznych oraz na kombinezonach kierowców występujących w wyścigach w barwach tej ekipy i mechaników, na odzieży personelu zespołu oraz na podbródkowej części kasków zawodników. W nadchodzącym sezonie sportowym głównymi kierowcami Williamsa będą Robert Kubica, który w poprzednim był kierowcą rezerwowym, oraz George Russell, a rezerwowym Nicholas Latifi.
– Jesteśmy przekonani, że zaangażowanie w wyścigi Formuły 1 należy do najskuteczniejszych sposobów promowania marki poprzez sponsoring sportowy. Nie bez znaczenia pozostaje dla nas także fakt, że w bolidzie Williamsa zasiądzie jedyny w historii Polak, Robert Kubica, któremu chcemy towarzyszyć w jego ponownej drodze na szczyt – oświadczył Daniel Obajtek, prezes zarządu Orlenu w komunikacie prasowym.
– Cieszymy się, że mogliśmy związać się z firmą czującą ducha motosportów, z którą mamy wiele wspólnego. Williams Martini Racing to zaawansowane technologie, innowacje i przede wszystkim najwyższej klasy inżynieria. Wiemy, że dla PKN Orlen te wartości są równie ważne, dlatego wspólnie będziemy walczyć o najwyższe cele – zadeklarowała Claire Williams, zastępca szefa zespołu Williamsa.
– Współpraca między PKN Orlen, a Williams Martini Racing to świetna wiadomość. Nie mogę doczekać się powrotu do F1, jestem dumny, że będę reprezentować Polskę na torach Formuły 1, jeżdżąc bolidem z logotypem naszego narodowego koncernu – skomentował z kolei Robert Kubica.
Robert Kubica jest pierwszym Polakiem startującym w Formule 1, w której zadebiutował podczas Grand Prix Węgier w 2006 r. W latach 2006-2009 był kierowcą zespołu BMW Sauber. W czerwcu 2008 r., podczas Grand Prix Kanady, odniósł swoje pierwsze zwycięstwo. Tamten sezon zakończył na czwartym miejscu w klasyfikacji. W 2010 r. przeniósł się do ekipy Renault. W 2011 r. w wypadku podczas rajdu Ronde di Andora omal nie stracił prawej ręki, co przerwało jego karierę w F1.
PKN Orlen to grupa kapitałowa z branży paliwowo-energetycznej, zajmująca się przetwarzaniem ropy naftowej oraz dystrybucją produktów ropopochodnych, m.in. paliw. Ma sześć rafinerii w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Elektrociepłownia Orlenu we Włocławku produkuje z gazu parę technologiczną dla należącej do koncernu firmy chemicznej Anwil oraz energię elektryczną dla grupy kapitałowej i Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.
Williams Racing Prix Engineering Limited to brytyjska firma projektująca, konstruująca i wystawiająca samochody do wyścigów w Mistrzostwach Świata Formuły 1. Od czasu powstania w 1977 r. jej kierowcy zdobyli siedem tytułów mistrzowskich w tych zawodach; byli to Alan Jones, Keke Rosberg, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill i Jacques Villeneuve. Dziewięć razy zespół triumfował w klasyfikacji konstruktorów, we współpracy z teamami Cosworth, Hondą i Renault.
Jak poinformowała „Rynek Prawniczy” kancelaria Bird & Bird, firmie Orlen doradzały jej londyński i warszawski zespoły prawa sportowego.
Ireneusz Walencik