Kancelarie CMS Cameron McKenna, Dentons, Clifford Chance, Domański Zakrzewski Palinka znalazły się w grupie pracodawców najbardziej pożądanych przez specjalistów i menedżerów z branży prawniczej wedle najnowszego badania firmy rekrutacyjnej Antal.

To siódma edycja corocznego badania Antal. Ogłoszony właśnie raport z niego objawił preferencje polskich specjalistów z ośmiu dziedzin (administracja, finanse i księgowość, HR, inżynieria, IT, logistyka, prawo, sprzedaż i marketing) oraz menedżerów wyższej kadry zarządzającej co do potencjalnego miejsca zatrudnienia. Jako preferowanego pracodawcę respondenci mogli wybrać dowolną firmę; 3303 anonimowo badane osoby zatrudnione w rozmaitych branżach wskazały w sumie 71 firm z 16 branż (38 z nich było także w poprzedniej edycji badania), wśród nich cztery prawnicze. Jak można się spodziewać, to prawnicy wymieniali kancelarie, w których chcieliby pracować.
| Kancelaria
|
Procent
wskazań |
|
| 1 | CMS Cameron McKenna | 17 |
| 1 | Dentons | 17 |
| 2 | Clifford Chance | 8 |
| 3 | Domański Zakrzewski Palinka | 6 |
Źródło: Raport Antal
W badaniu o rok wcześniejszym (2016) respondenci wskazali trzy kancelarie – Dentons (tak jak w ostatniej edycji, wówczas 11,3 proc.) oraz Sołtysiński Kawecki & Szlęzak (8,5 proc.) i WKB Wierciński Kwieciński Baehr (5,6 proc.).
Klienci magnesem
Wyniki skomentowała w raporcie Joanna Januszkiewicz, associate consultant Antal HR & Legal:

„(…) Prestiżowe transakcje na poziomie globalnym z udziałem kancelarii sieciowych niewątpliwie są magnesem wabiącym nowych pracowników. To właśnie specyfikę projektów wskazywali respondenci uzasadniając wybór pożądanego pracodawcy. Atrakcyjność kancelarii zaczęła być mierzona atrakcyjnością klientów, z jakimi ta pracuje.
W ubiegłych edycjach istotniejszym było, kto prowadzi konkretny zespół, w tym roku większe znaczenie ma – w jaki sposób to robi. Pod pojęciem lider kryje się już nie tylko wybitna wiedza i doświadczenie, ale sposób kierowania zespołem czy pozyskiwania biznesu. (…)
Coraz trudniej jest natomiast o wykwalifikowanych specjalistów. Teoretycznie kandydatów do pracy nie brakuje, jednak w tym wypadku ilość nie zawsze idzie w parze z jakością pracy. W Polsce pojawiają się coraz to nowe inwestycje, które wymagają wielopoziomowej obsługi prawnej. Na zainteresowanie mogą też liczyć prawnicy z ciekawym zagranicznym know how lub umiejętnościami rozwoju biznesu.
Kancelarie czeka okres godzenia oczekiwań trzech pokoleń – X, Y i Z. Pokolenia, które dopiero wejdą na rynek, nie odnajdą się w firmach z zastałym systemem zarządzania. Z kolei doświadczeni prawnicy będą oczekiwać czegoś więcej niż szklanego sufitu. Będzie to wymagało dużej elastyczności od partnerów zarządzających i wewnętrznych zespołów HR”.
Liderzy, jak ich szukają i czego od nich oczekują
W najnowszej edycji badania ogólnie największą popularnością cieszyły się Google (39 proc.), Facebook (24 proc.), ING Bank Śląski (23 proc.), PZU (21 proc.), Maersk (20 proc.) Ikea i Deloitte (po 18 proc.).
Najważniejszym źródłem wiedzy o firmie były dla badanych publikacje w mediach (42 proc.) i opinie zamieszczane w Internecie (41 proc.). Rok wcześniej najczęściej wymieniano zatrudnionych w niej znajomych (spadek z 37 do 35 proc. wskazań).
Zdaniem Agnieszki Wójcik, market research managera z Antal, wyniki badania wskazują na rosnącą rolę mediów zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych w kształtowaniu wizerunku marki pracodawcy.
Według raportu Antal, dla specjalistów i menedżerów najistotniejszymi kryteriami wyboru firmy są: jej wielkość i prestiż (59 proc.), styl zarządzania nią i kultura organizacyjna (52 proc.), innowacyjność (42 proc.) i wysokość wynagrodzenia (40 proc.). Ten ostatni czynnik w najnowszym badaniu okazał się ważniejszy niż stabilność zatrudnienia, która wyżej stała w poprzednim, aktualnie zaś doceniona została na równi z możliwościami szkolenia (po 30 proc.).
Tylko dla 21 proc. liczyła się równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz dodatkowe benefity.
Zdaniem Małgorzaty Pukropek, menedżera Antal HR Consulting, w porównaniu do poprzednich edycji badania widoczny jest trend bardziej kompleksowego analizowania atmosfery i warunków pracy przez specjalistów i menedżerów – chcą pracować w firmach, które o ich dobro „dbają holistycznie”.
Antal jest firmą z branży rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR. Działa w 35 krajach, w Polsce od 1996 r. w biurach w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu oraz Gdańsku.
Badanie zostało przeprowadzone między 14 listopada 2016 a 26 stycznia 2017 r.
Ireneusz Walencik











