Wierzbowski Eversheds w sprzedaży niemieckich kawiarni restauratorom z Polski

401
Kawiarnia Starbucks w Stuttgarcie – Niemcy (fot.: pl.wikipedia.org)

Kancelaria Wierzbowski Eversheds pracowała dla firmy Starbucks Coffee Company przy polskich aspektach sprzedaży niemieckiej sieci kawiarni  spółce AmRest Holdings z Polski. Generalnym doradcą prawnym Starbucks była sieć prawnicza Eversheds. AmRest doradzała kancelaria Dentons.

Starbucks Coffee Company pod koniec kwietnia 2016 r. sprzedała udziały w niemieckiej spółce zależnej Starbucks Coffee Deutschland firmie AmRest Holdings z  Polski.

Transakcja została sfinalizowana w maju 2016 r. AmRest kupił 144 kawiarnie Starbucks oraz licencję na działanie i rozwój tej marki w Niemczech. Od czasu wejścia do Niemiec w 2002 r. z dwoma  placówkami w Berlinie, Starbucks rozwinął się  w sieć 158 kawiarni w całym kraju, w tym 144 własnych i 14  należących do niezależnych licencjobiorców.  Niemcy stały się największym rynkiem dla Starbucks w kontynentalnej Europie.

Starbucks Corporation to największa na świecie sieć kawiarni. Została założona w  1971 w Seattle w stanie Waszyngton. Posiada ponad 23 tys. kawiarni w prawie 70 krajach.

AmRest jest jedną z największych firm zarządzających sieciami placówek gastronomicznych w Europie Środkowej i Wschodniej. Założyło ją w 1993 r. we Wrocławiu  czterech Amerykanów jako American Restaurants Services. Działa dziś w dwóch sektorach: barów szybkiej obsługi (fastfood: KFC, Burger King) i kawiarni (Starbucks) oraz restauracji z obsługą kelnerską (La Tagliatella, Pizza Hut, Blue Frog i KABB).

Prowadzi restauracje i kawiarnie w 12 krajach. Ma już ponad 100 kawiarni pod marką Starbucks w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i Bułgarii.

– W  ostatnich 14 latach zbudowaliśmy imponujący biznes w Niemczech, zatrudniający ponad 2 tys. osób. Wierzymy że rynek ten ma dużo większy potencjał rozwoju – oświadczył Kris Engskov, prezydent Starbucks na Europę, Środkowy Wschód i Afrykę.

– Włączenie rynku niemieckiego do portfela AmRest to dla nas kolejny etap rozwoju współpracy ze Starbucks. Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwościami rozwoju marki w tym kraju – skomentował  Henry McGovern, założyciel AmRest i członek rady nadzorczej spółki.

Doradcą Starbucks przy sprzedaży była kancelaria Eversheds. Główne role odegrali prawnicy z biura w Monachium oraz Amsterdamie. Jak poinformowała „Rynek Prawniczy” kancelaria Wierzbowski Eversheds, jej prawnicy pracowali „nad analizą polskich kwestii korporacyjnych, jakie pojawiły się w trakcie transakcji. Ze strony polskiej partnerem koordynującym pracę był dr Krzysztof Haładyj kierujący praktyką prawa rynków kapitałowych”.

Doradcą AmRest Holdings była kancelaria Dentons – działające w Niemczech biura z Frankfurtu i Berlina. Jak poinformowała ta firma prawnicza, obsługę Am Rest przekazało do Niemiec jej warszawskie biuro.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl