Duo kancelarii w powrocie tanich węgierskich samolotów na podwarszawskie lotnisko

315
Zdjęcie: Bogdan Nica/Unsplash

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak doradzała węgierskiej firmie lotniczej Wizz Air przy zawarciu umowy o utworzeniu bazy operacyjnej na lotnisku w Modlinie z zarządem portu lotniczego, któremu doradzała kancelaria BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy.

O powrocie na modlińskie lotnisko po 13 latach firma Wizz Air poinformowała 18 lipca 2025 r. podając, że od grudnia 2025 r. będzie tam bazować dwa swoje samoloty Airbus i uruchomi stamtąd 11 nowych połączeń lotniczych. Będą to trasy do Alghero, Bergamo, Brindisi, Palermo (Włochy), Aten (Grecja), Barcelony (Hiszpania), Bergen (Norwegia), Kiszyniowa (Mołdawia), Luqa (Malta), Pafos (Cypr), Sofii (Bułgaria), na których przewoźnik lotniczy zaoferuje ponad 500 tys. miejsc rocznie.

Lotnisko Warszawa-Modlin będzie szóstą bazą operacyjną Wizz Air w Polsce, po Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. W związku z tym powstanie tam 80 miejsc pracy.

Wizz Air (Wizz Air Hungary Légiközlekedési) to, według Wikipedii, węgierskie tanie linie lotnicze, obsługujące Europę, Afrykę Północną, Bliski Wschód i Azję Środkową. Zostały założone w lipcu 2003 r. w Londynie przez siedem osób z doświadczeniem w branży lotniczej pod kierownictwem Józsefa Váradiego, byłego dyrektora generalnego węgierskich linii lotniczych Malév. Głównym inwestorem firmy, notowanej na giełdzie londyńskiej, był amerykański fundusz private equity  Indigo Partners. W założeniu ceny lotów miały być takie, aby każdego było na nie stać. Pierwszy samolot Wizz Air wystartował w maju 2004 r. z Katowic. Obecnie Wizz Air jest drugim przewoźnikiem lotniczym w Polsce pod względem liczby pasażerów (12 mln), po Ryanair. Oferuje 180 kierunków do 28 krajów. Na polskich lotniskach bazuje 35 samolotów. Cała flota Wizz Air to 237 samolotów Airbus, które obsługują ponad 600 tras. W 2024 r. przewiozły one prawie 63 mln pasażerów.

Port Lotniczy Warszawa-Modlin to, według Wikipedii, międzynarodowy port lotniczy w Nowym Dworze Mazowieckim, położony ok. 35 km na północny zachód od granicy śródmieścia Warszawy. Powstał na bazie istniejącego wcześniej lotniska wojskowego, na którym stacjonowała m.in. 45 Lotnicza Eskadra Doświadczalna. Współwłaścicielami obecnego lotniska są Agencja Mienia Wojskowego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, województwo mazowieckie i miasto Nowy Dwór Mazowiecki, zarządcą – spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Otwarto je w 2012 r. – w lipcu wylądował tam pierwszy regularny samolot rejsowy linii Wizz Air. W grudniu tegoż roku lotnisko zamknięto z powodu pęknięć pasa startowego. Wizz Air przeniósł operacje na warszawskie lotnisko Okęcie. Rok później, po remoncie pasa, starty i lądowania wznowiono. Dziś lotnisko obsługuje tylko loty rejsowe tanich linii lotniczych irlandzkiej firmy Ryanair. W 2024 r. obsłużyło 2,8 mln pasażerów.

– Po udanych negocjacjach, rozmowach i uzgodnieniach z zarządem lotniska w Modlinie, od grudnia stacjonować tam będą dwa nowe samoloty Airbus A321neo, pierwszy od początku, drugi od połowy miesiąca. Dzięki temu zaoferujemy 11 nowych tras do ośmiu krajów. Z niektórymi ruszamy od 1 grudnia, a z innymi wczesną wiosna, od marca. Większość to propozycja typu city break. Na tego typu połączenia jest spore zapotrzebowanie – skomentował Roland Tischner, dyrektor zarządzający Wizz Air Hungary.

– Zawsze wierzyliśmy, że Wizz Air jeszcze do Modlina wróci i dołączymy do grona lotnisk, z których operują obie największe tanie linie lotnicze w naszym regionie – stwierdził ł Jacek Kowalski, wiceprezes zarządu lotniska Warszawa-Modlin ds. korporacyjnych.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że węgierskiej firmie lotniczej Wizz Air przy zawarciu umowy o utworzeniu bazy operacyjnej na lotnisku w Modlinie doradzała kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, która na swojej witrynie internetowej podała, iż obsługę wykonywali partner Sławomir Uss i Wiktor Markiewicz.

Kancelaria BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu”, że doradzała zarządowi Portu Lotniczego Warszawa-Modlin przy zawarciu umowy o utworzeniu bazy operacyjnej firmy Wizz Air.

Ireneusz Walencik