Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria CMS doradzała amerykańskiej firmie lotniczej Boeing przy zawarciu z Agencją Uzbrojenia umowy offsetowej, regulującej jej zobowiązania w zakresie przekazania polskim jednostkom napraw i obsługi technicznej śmigłowców Apache, towarzyszące realizacji kontraktu na zakup 96 tych maszyn przez Polskę.
W sierpniu 2024 r. zostały podpisane przez Skarb Państwa, reprezentowany przez Agencję Uzbrojenia, dwie umowy offsetowe, z firmami The Boeing Company oraz General Electric Company, dotyczące napraw i obsługi technicznej śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych Boeing AH-64E Apache Guardian, w które będą wyposażone polskie siły zbrojne.
Był to ostatni warunek do zawarcia umowy zakupu tych maszyn. Zaraz potem Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z amerykańskim rządem kontrakt na dostawę 96 śmigłowców wraz pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz zapasem amunicji i części zamiennych. Kwota kontraktu wynosi 10 mld dolarów (równowartość 40 mld zł).
Przedmiotem umowy offsetowej z firmą Boeing, produkującej te śmigłowce, jest realizacja siedmiu zobowiązań offsetowych o łącznej wartości ponad 400 mln zł. Dotyczą one przekazania kompetencji do przeprowadzania przeglądów i napraw oraz remontów wybranych podzespołów śmigłowców w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi, szkolenia personelu ich obsługi technicznej w Wojskowej Akademii Technicznej oraz oceny sprzętu do naziemnej obsługi statków powietrznych produkowanego przez, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne, pod kątem jego kompatybilności ze śmigłowcami.
Przedmiotem umowy offsetowej z firmą General Electric Company, produkującej silniki do tych śmigłowców, jest realizacja sześciu zobowiązań offsetowych o łącznej wartości ponad 530 mln zł. Dotyczą one przekazania kompetencji do obsługi technicznej w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 Oddział w Dęblinie, określonych typów silników turbowałowych wykorzystywanych nie tylko w Apache, ale również w innych śmigłowcach na wyposażeniu polskiego wojska, takich jak Agusta Westland czy Black Hawk.
Umowy offsetowe mają pozwolić na utworzenie możliwości serwisowania AH-64 w Polsce i przyczynić się do zmniejszenia kosztów ich eksploatacji i utrzymania.
AH-64 Apache (Apacze to jedno z plemion indiańskich, rdzennej ludności Ameryki Północnej) – według Wikipedii podstawowy typ śmigłowca szturmowego armii amerykańskiej, przeznaczony do zwalczania broni pancernej i wspierania oddziałów lądowych. Dwusilnikowy, bardzo wytrzymały, zdolny do działań na pierwszej linii frontu w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. Uzbrojony jest w rakiety oraz działko kalibru 30 mm. Jego wirnik skonstruowany jest z warstw włókien szklanych. Kabina dwuosobowej załogi jest opancerzona wytrzymałym tworzywem kevlarowym. Aparatura nawigacyjna (w tym kamery na podczerwień) pozwala na loty wąskimi dolinami i przy braku widoczności oraz na wyszukiwanie celów ukrytych. Odczyty przyrządów pomiarowych podawane są na wyświetlaczu zintegrowanym z hełmem pilota. Działko naprowadzane jest na cel ruchami głowy strzelca dzięki optycznemu monitorowaniu obrotów jego hełmu. Przed zestrzeleniem przez rakiety przeciwlotnicze na podczerwień oraz sterowane radarowo helikopter chronią systemy zakłócania oraz układy wabików cieplnych.
– To jest wzmocnienie tego, o co wszyscy walczyliśmy, a więc polskiej myśli technicznej. Ta technologia, przekazana przez stronę amerykańską, to jest niesamowity zastrzyk wiedzy, technologii i kompetencji. Chcę podziękować wszystkim, którzy uczestniczyli w tych negocjacjach, bo nie były one łatwe. Dotyczyły bardzo ważnej jednostki bojowej, śmiem powiedzieć, że jest to w swojej klasie najnowocześniejszy i najlepszy śmigłowiec, który będzie dobrze służył armii polskiej – oświadczył wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda, sekretarz stanu w MON, który podpisał umowy offsetowe.
„Rynek Prawniczy” ustalił, że przy zawarciu umowy offsetowej firmie The Boeing Company doradzała kancelaria CMS, która poinformowała, że obsługą kierował partner Władek Rzycki, kierujący praktyką lotnictwa i obronności w Europie Środkowo-Wschodniej i Polsce, a wykonywali ją także partner Rafał Morek, senior associates Stanisław Michałowski, Karol Jaworecki.
Ireneusz Walencik