Duo kancelarii w finale przejęcia budowniczego torów kolejowych przez megalotniskową spółkę

779
(www.torpol.pl)

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria RKKW – Kwaśnicki, Wróbel & Partnerzy doradzała firmie Centralny Port Komunikacyjny przy przejęciu kontrolnego pakietu akcji firmy kolejowej Torpol od Towarzystwa Finansowego Silesia, któremu doradzała kancelaria White & Case.

Umowę nabycia przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny od Towarzystwa Finansowego Silesia pakietu kontrolnego 38 proc. (8,7 mln) akcji firmy Torpol, która zajmuje się budową infrastruktury kolejowej, strony podpisały 5 kwietnia 2023 r. Nastąpiło to w wykonaniu zawartej pod koniec stycznia tegoż roku umowy przedwstępnej, po zaaprobowaniu transakcji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany między Warszawą i Łodzią węzeł komunikacyjny, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem kolei dużej prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do końca 2034 r.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji wieloletniego programu inwestycyjnego pod nazwą Centralny Port Komunikacyjny, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynację i realizację inwestycji towarzyszących, w tym modernizację istniejących oraz budowę nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.

Zaangażowanie kapitałowe w Torpol ma ułatwić CPK inwestycje kolejowe. Spółka  przygotowuje budowę 10 „szprych” kolejowych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie ma to być ok. 2 tys. km nowych linii, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Są już opracowywane studia wykonalności dla 1,5 tys. km torów, w tym dla 140-kilometrowego odcinka kolei dużej prędkości między Warszawą i Łodzią, dla 200 km między Łodzią i Wrocławiem, 40 km w rejonie Rzeszowa oraz 70 km między Katowicami i Ostrawą gotowe są warianty inwestorskie. W tym roku spółka planuje rozpoczęcie prac przy budowie pięciokilometrowego tunelu dalekobieżnego w rejonie Łodzi Fabrycznej.

W docelowej strukturze spółka CPK, jako zarządca infrastruktury pozostanie własnością Skarbu Państwa. W swojej grupie kapitałowej będzie natomiast miała spółkę lotniskową, która wybuduje i będzie potem operatorem lotniska, w której przewiduje się 49-procentowy udział inwestorów prywatnych. W skład grupy kapitałowej CPK jeszcze w tym roku, oprócz Torpolu, mają wejść także Państwowe Porty Lotnicze, czyli operator lotniska w Warszawie oraz współudziałowiec wielu portów regionalnych.

Torpol to polskie przedsiębiorstwo zajmujące się budową, modernizacją i remontami infrastruktury kolejowe i tramwajowej. Od 2014 r. jest pod kontrolą państwa, do kwietnia 2023 r. poprzez pakiet akcji państwowego Towarzystwa Finansowego Silesia. Firma powstała w 1991 r.  jako przedsiębiorstwo prywatne. Początkowo zajmowała się remontami przemysłowych bocznic kolejowych. Z czasem rozszerzyła działalność o świadczenie usług dla PKP, a później dla PKP PLK. W latach 2006-2014 wchodziła w skład grupy kapitałowej Polimex-Mostostal. W 2012 r. przyjęła formę prawną spółki akcyjnej, a od 2014 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Prowadzi działalność również w Norwegii. Jej najważniejsze realizacje to przebudowy odcinków linii kolejowych będących polską częścią paneuropejskich korytarzy transportowych m.in. E 20, E 30, E 65, E 75, budowa tras tramwajowych w Poznaniu, Olsztynie i Gdańsku oraz Bergen i Oslo w Norwegii, budowa nowego dworca kolejowego Łódź Fabryczna.

TF Silesia było największym akcjonariuszem Torpolu. Ponad 10 proc. akcji ma fundusz emerytalny Nationale Nederlanden, prawie 9 proc. – Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PKO. Prawie 43 proc. jest w obrocie giełdowym.

Towarzystwo Finansowe Silesia od 20 lat uczestniczy w procesach inwestycyjnych i restrukturyzacyjnych dużych podmiotów państwowych. W jego portfelu inwestycyjnym znajdują się firmy związane z budownictwem infrastrukturalnym, metalurgią, branżą stalową, koksowniczą, energetyczną, takie jak m.in. Wałbrzyskie Zakłady Koksownicze Victoria, Fabryka Kotłów SEFAKO w Sędziszowie, Fabryka Elementów Złącznych w Siemianowicach Śląskich.

– Transakcję przeprowadziliśmy zgodnie z najlepszymi standardami rynkowymi. Została poddana analizie rentowności i otrzymała pozytywny wynik testu prywatnego inwestora, dzięki czemu zakupiliśmy jedną z najważniejszych spółek budowlanych w Polsce. Najważniejsza korzyść z transakcji to ograniczenie ryzyka braku wykonawców podczas realizacji ambitnego programu inwestycji kolejowych CPK – stwierdził Mikołaj Wild, prezes CPK.

– Spółka wykorzystała okazję inwestycyjną uczestnicząc w IPO Torpolu i jako inwestor finansowy wykonała jak najlepiej swoją rolę. Zapewniamy zarówno CPK, jak i akcjonariuszy Torpolu, że dziś jest to spółka profesjonalnie zarządzana, z funkcjonującym sprawnie zarządzaniem ryzykiem, innowacyjną kulturą organizacyjną, doskonałą kadrą kierowniczą i zespołem ok. 800 pracowników oddanych jej sukcesowi – objaśniała, w związku z podpisaniem umowy przedwstępnej, Jadwiga Dyktus, prezes TF Silesia.

– Pozyskanie CPK jako inwestora branżowego przez Torpol daje dodatkowe szanse na szybszy i ukierunkowany rozwój posiadanych już przez spółkę kompetencji, szczególnie w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań w obszarze budowy linii kolejowych wysokich prędkości i związanych z tym systemów zasilania sieci trakcyjnej prądu przemiennego. Obecnie Torpol jest jednym z liderów rynku modernizacji linii kolejowych i jest w pełni gotowy do realizacji dużych, skomplikowanych wielobranżowych kontraktów infrastrukturalnych, w tym planowanych przez CPK inwestycji kolejowych – deklarował, w związku z podpisaniem umowy przedwstępnej, Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu.

Kancelaria RKKW – Kwaśnicki, Wróbel & Partnerzy potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu”, że doradzała spółce CPK przy badaniu due diligence Torpolu oraz negocjowaniu warunków przedwstępnej umowy nabycia pakietu akcji od TF Silesia.

Kancelaria White & Case poinformowała „Rynek Prawniczy”, że doradzała Towarzystwu Finansowemu Silesia przy podpisaniu z CPK przedwstępnej umowy sprzedaży akcji Torpolu. Obsługę wykonywali partner Rafał Kamiński, partner lokalny Monika Dużyńska, associate  Damian Lubocki.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl