Domański Zakrzewski Palinka w uzyskaniu zgody eurokomisji na dofinansowanie pociągów regionalnych

212

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Domański Zakrzewski Palinka doradzała firmie kolejowej Polregio (dawniej Przewozy Regionalne) w postępowaniu w sprawie uzyskania zgody Komisji Europejskiej na otrzymanie pomocy publicznej.

W kwietniu 2021 r. Komisja Europejska po przeprowadzeniu kompleksowego postępowania wydała decyzję zatwierdzającą polski program pomocy publicznej dotyczący wsparcia finansowego dla krajowego przewoźnika kolejowego. KE potwierdziła, że przekazanie w 2015 r. przez Agencję Rozwoju Przemysłu środków pomocowych w kwocie 770,3 mln zł spółce Przewozy Regionalne (dziś Polregio) było zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Komisja stwierdziła, że środki były proporcjonalne i konieczne, aby zapewnić rentowność firmy, a tym samym uniknąć poważnych zakłóceń w świadczeniu ważnych usług transportowych w Polsce.

Postępowanie w sprawie pomocy udzielonej na warunkach przewidzianych w planie restrukturyzacji firmy, zakończonej z sukcesem w kolejnych latach, KE wszczęła w styczniu 2018 r., bowiem powzięła wątpliwości, czy przewoźnik nie otrzymał już w przeszłości pomocy od państwa. Zgodnie z regułami unijnymi przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji finansowej mogą otrzymać pomoc restrukturyzacyjną tylko raz na 10 lat (tzw. zasada „pierwszy i ostatni raz”). W rezultacie postępowanie nie dotyczyło tylko dofinansowania kwotą 770,3 mln zł, notyfikowanego przez polski rząd we wrześniu 2015 r., ale także innych środków pomocy państwa przyznanych przedsiębiorstwu w ramach tej samego planu restrukturyzacji przed 2015 r.: 2,403 mld zł na pokrycie strat; 1,902 mld zł na restrukturyzację zadłużenia na podstawie umowy z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK; 1,106 mld zł na odroczenie spłaty zobowiązań wobec wierzycieli Skarbu Państwa. Decyzja z kwietnia 2021 r. zakończyła formalne postępowanie wyjaśniające KE.

– Wydanie pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej poprzedziła czasochłonna i wieloaspektowa procedura sprawdzająca, która potwierdziła zgodność pomocy publicznej z unijnymi zasadami. Otwieramy właśnie nową kartę w historii Polregio i polskich kolei oraz kontynuujemy dalsze intensywne prace dla poprawy jakości usług świadczonych pasażerom – skomentował Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.

Polregio to największy kolejowy przewoźnik pasażerski w Polsce istniejący od 20 lat. Firma powstała z wydzielenia z Polskich Kolei Państwowych. Przedsiębiorstwo należy do Agencji Rozwoju Przemysłu (50 proc. i jeden udział) i samorządów województw. Jego udział w rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce wynosi 27 proc. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża 1,9 tys. pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie, które zatrzymują się na ponad 1,9 tys. stacjach i przystankach.

W 2020 r. firma, pomimo pandemii, utrzymała przychody na poziomie 1,5 mld zł, wypracowując 23 mln zł zysku. Jej zadłużenie finansowe zmniejszyło się o ponad 30 mln zł, a koszt działalności gospodarczej o 11 mln zł. Podpisała wieloletnie umowy przewozowe z samorządami 14 województw na obsługę połączeń kolejowych o wartości 9 mld zł. Zapewnia to jej długoterminowo stabilną perspektywę finansową.

Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka podała na swojej witrynie internetowej, że doradzała firmie Polregio przy uzyskaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej pomoc publiczną – na każdym etapie tego wieloletniego procesu: podczas analiz poprzedzających udzielenie pomocy; na etapie przygotowania dokumentacji notyfikacyjnej; w okresie prowadzenia postępowania przez KE i przedstawiania jej wyjaśnień.

Obsługę wykonywał zespół prowadzony przez partnerów Annę Glapę i Marcina Krakowiaka, z udziałem Anety Włoszek i Tomasza Zielenkiewicza.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl