Dwie kancelarie w ratunkowej pożyczce banków dla czeskiej linii lotniczej

633

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Dentons doradzała czeskiej linii lotniczej Smartwings przy restrukturyzacji zadłużenia i pozyskaniu pożyczek od grupy banków, którym doradzała kancelaria White & Case.

Czeska czarterowa linia lotnicza Smartwings, która obsługiwała także loty z klientami polskich biur turystycznych, pod koniec marca 2021 r. podpisała z konsorcjum czterech banków umowę pożyczki 2 mld koron czeskich (76 mln euro) na sześć lat, gwarantowanej przez państwowe Towarzystwo Gwarancji i Ubezpieczeń Eksportowych. Pożyczki w ramach programu Covid Plus ogłoszonego przez czeski rząd w celu złagodzenia skutki pandemii udzielą UniCredit Bank, Komerční Banka, Československá Obchodní Banka i Česká Spořitelna.

Elementem transakcji jest zaangażowanie finansowe ze strony czeskich udziałowców firmy z grupy Unimex, bez którego nie byłoby możliwe zaciągnięcie pożyczki. Działania restrukturyzacyjne podjęte przez Smartwings, w tym wsparcie firm leasingujących samoloty, przyniosą firmie dodatkowe 5 mld koron. Ta kwota, wraz pożyczką, przekracza wynoszące 6,6 mld koron wymagalne zobowiązania linii, uziemionej, tak jak inni przewoźnicy powietrzni, przez koronawirusa, i tworzy wystarczającą rezerwę finansową na pełne przywrócenie ruchu lotniczego.

W wyniku pandemii firma odnotowała ogromny spadek przychodów i musiała ogłosić uzgodnione z wierzycielami moratorium na spłatę  zobowiązań finansowych. Zwróciła się do państwa o pomoc, powołując się na przykłady linii lotniczych ratowanych przez rządy. Jednak Czechy są jedynym krajem europejskim, który nie przygotował żadnego programu wsparcia dla sektora transportu lotniczego.

Smartwings (dawniej Travel Service) to jedna z najważniejszych firm na rynku czarterowych przewozów lotniczych w regionie Europy Środkowej. Dysponuje 42 samolotami. Oprócz Czech, gdzie obsługuje regularne loty do kilkudziesięciu destynacji, działa także w Polsce, Francji, na Węgrzech, Słowacji i na Wyspach Kanaryjskich.

Według Wikipedii, firma działa od 1998 r. Jej udziałowcami są czeska grupa Unimex oraz zbankrutowany chiński konglomerat China Energy Company. Do kryzysu związanego z koronawirusem była firmą rentowną i jedną z najszybciej rozwijających się linii lotniczych w Europie Środkowej. W wyniku pandemii i ograniczeń rządowych musiała zwolnić 600 pracowników.

– To kamień milowy dla Smartwings po roku walki ze skutkami pandemii koronawirusa. Umowa finansowania, która kończy proces moratorium, pozwoli firmie kontynuować działalność w nadchodzącym okresie. Doceniamy zaufanie i profesjonalizm, który okazały nam w tym trudnym czasie banki, zwłaszcza UniCredit Bank, z którym współpracujemy od ponad 20 lat – skomentował Jiří Šimáně, prezes i współwłaściciel  Smartwings.

– Jesteśmy blisko naszych klientów i wspieramy ich w tych trudnych czasach, umożliwiając w ten sposób ożywienie czeskiej gospodarki oraz, w przypadku Smartwings, działalności największego czeskiego przewoźnika lotniczego – oświadczył Jakub Dusilek, przewodniczący rady dyrektorów i prezes UniCredit Banku, który jest głównym organizatorem transakcji finansowania.

Po uzyskaniu zastrzyku finansowego firma ogłosiła, że  jest gotowa na nadchodzący sezon turystyczny i podpisała z biurami podróży w Czechach i za granicą kontrakty na świadczenie usług transportu lotniczego o wartości kilkudziesięciu miliardów koron.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że Smartwings doradzała kancelaria Dentons, która podała na swojej witrynie internetowej, iż obsługiwała pozasądową restrukturyzację zadłużenia tej linii lotniczej i uzyskanie przez nią pożyczek bankowych. Jej prawnicy doradzali we wszystkich kwestiach związanych z restrukturyzacją, m.in. strategii, opracowania struktur, negocjacji i realizacji procesu, strukturyzacji i negocjacji ratunkowego programu finansowania w ramach programu Covid Plus, restrukturyzacji umów leasingu samolotów. Obsługa obejmowała również pomoc prawną we wdrażaniu uzgodnionych mechanizmów finansowania oraz negocjacje z kredytodawcami, podmiotami wynajmującymi samoloty i akcjonariuszami.

Utworzony przez Dentons międzynarodowy zespół prawników liczył 30 prawników z siedmiu biur kancelarii: w Pradze, Budapeszcie, Bratysławie, Monachium, Londynie, Dublinie i w Warszawie – partnerzy Tomasz Trocki, Mateusz Toczyski, Bartosz Nojek, associate  Magda Kulesza.

Kancelaria White & Case poinfromowała „Rynek Prawniczy”, że doradzała bankom przy restrukturzyzacji zadłużenia Smartwings. Obsługę wykonywał międzynarodowy zespół prawników z biur w Pradze, Bratysławie i w Warszawie – partner Grzegorz Abram, associates  Klaudia Ochenkowska, Marlena Skowrońska.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl