Kancelaria CMS doradzała konsorcjum generalnego wykonawcy budowy dworca kolejowego Nowa Łódź Fabryczna.
Oddano go do użytku w grudniu 2016 r. To największa taka inwestycja w historii polskiej kolei. Konsorcjum firm Torpol, Astaldi, Intercor i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów było generalnym wykonawcą stacji oraz linii kolejowej – inwestycji kosztującej 1,76 mld zł, której realizacja wymagała zaangażowania prawie 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych dziedzin.
Powstały trzy hale doświetlone naturalnym światłem słonecznym, trzy poziomy użytkowe, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, dworzec autobusowy na 24 stanowiska, trzy poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa.
Nowy dworzec to najnowocześniejszy taki obiekt w Polsce. Jest ważnym elementem Nowego Centrum Łodzi.
Na poziomie ulicy są główne wejścia do budynku – wschodnie i zachodnie, a także poboczne wejścia ze strony północnej i południowej. Na drugim poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tam pasażerowie mogą przesiadać się do autobusów na wielostanowiskowym przystanku komunikacji dalekobieżnej. Tam tez jest parking dla samochodów i rowerów. Na trzecim poziomie, 16,5 metra pod ziemią, jest stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, która może obsłużyć nawet 120 pociągów dziennie.
Doradcą generalnego wykonawcy był zespół prawników kancelarii CMS, których zakres obsługi prowadzonej od 2012 r. obejmował m.in. doradztwo w relacjach z zamawiającymi, z podwykonawcami, z projektantami, reprezentowanie w sporach sądowych oraz w postępowaniach mediacyjnych.
Przy obsłudze pracowali Lidia Dziurzyńska–Leipert, partner w departamencie nieruchomości i budownictwa kancelarii, Michał Bork, Ludwina Klein, Bolesław Szyłkajtis, Aneta Górecka.
– Inwestycje budowlane, ze względu na stopień złożoności wykonywanych prac, wysokość nakładów finansowych oraz liczbę zaangażowanych podmiotów związane są z wysokim poziomem ryzyka. Szczególnie teraz, kiedy sektor budowlany staje przed szeregiem wyzwań związanych z mniejszą dynamiką zamówień na duże projekty infrastrukturalne i spowolnieniem w inwestycjach samorządowych, dobre zabezpieczenie prowadzonych inwestycji od strony prawnej jest wyjątkowo istotne – skomentowała Lidia Dziurzyńska–Leipert.
Ireneusz Walencik