Minister Ziobro zaplanował naprawę sądownictwa

411
(www.ms.gov.pl)

Zdaniem rządu i odpowiedzialnego w nim za wymiar sprawiedliwości ministra Zbigniewa Ziobro, polskie sądownictwo wymaga generalnej naprawy. Chodzi o organizację systemu, profesjonalizm oraz zasady powoływania, odpowiedzialności i awansowania sędziów, a także elementy procedur.

Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło pod koniec stycznia 2017 r. zestaw rozwiązań problemów, które mają być wdrażane jeszcze w tym roku.

Lekarstwa na chorobę przewlekłą

Głównym z tych problemów jest długotrwałość postępowań. Według resortu jedną z jej przyczyn jest przerost stanowisk funkcyjnych w sądownictwie zajmuje je ok. 4 tys. z ok. 10 tys. sędziów w Polsce. Ich pełnienie odsuwa ich od orzekania.  Ograniczeniu przewlekłości spraw sądowych mają służyć następujące rozwiązania:

  • połączenie najmniejszych wydziałów w sądach – redukcja liczby przewodniczących i ich zastępców
  • ograniczenie liczby sędziów wizytatorów zajmujących się wyłącznie kontrolą sądów i skierowanie ich do orzekania
  • wprowadzenie elektronicznego systemu ewidencji pracy sędziów
  • ustanowienie zasady niezmienności składu – wylosowany skład sądu nie będzie zmieniany do zakończenia sprawy
  • wprowadzenie sankcji finansowych dla stron za celowe przeciąganie procesu
  • sprzyjanie zawieraniu ugód sędzia będzie miał prawo zapoznawać strony ze stanem procesu i możliwymi sposobami jego zakończenia
  • zwiększenie uprawnień kuratorów zawodowych i ich autonomii względem sądów
  • wprowadzenie sędziów pokoju do rozstrzygania drobnych spraw pod warunkiem zmiany konstytucji przez parlament
  • uwolnienie prezesów sądów od funkcji administracyjnych

Gwarancją bezstronności sądów ma być zasada losowego przydzielania spraw sędziom, która dziś w ograniczonym zakresie obowiązuje tylko w postępowaniu karnym.

Sędziowie pod kontrolą

W latach 20112015 do sądów dyscyplinarnych dla sędziów trafiło 310 wniosków, a z urzędu złożono 11 sędziów. Przeciwdziałać bezkarności tych, którzy złamali prawo albo dopuścili się zaniedbań, mają następujące rozwiązania:

  • rozszerzenie jawnych oświadczeń majątkowych sędziów o informację na temat wszystkich źródeł dochodów i ich kwot
  • wymóg uzyskania zgody na podjęcie dodatkowej pracy przez sędziego – w miejsce obowiązku jej zgłaszania
  • utworzenie  Izby Dyscyplinarnej w Sądzie Najwyższym  rozpatrującej sprawy sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych, notariuszy i komorników
  • w sprawach, które wymagają szczególnej rzetelności i obiektywizmu, rzeczników dyscyplinarnychoskarżycieli w postępowaniach dyscyplinarnych, ma powoływać minister sprawiedliwości z grona prokuratorów
  • zwiększenie kompetencji ministra sprawiedliwości w powoływaniu i odwoływaniu prezesów i wiceprezesów sądów

Aplikant – asesor – sędzia

Gwarancją poprawy jakości pracy sądów ma być wzmocnienie profesjonalizmu sędziów. Podstawową drogą dojścia do zawodu będzie aplikacja w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury po zdaniu egzaminu asesura (na próbę) i mianowanie na sędziego.

Dziś absolwenci KSSiP często zostają urzędnikami sądowymi: referendarzami i asystentami sędziów. Zaledwie 24 spośród 165 osób po aplikacji sędziowskiej uzyskało nominacje sędziowskie.

Przewidziano też nową instytucję aplikanta-pomocnika sędziego, który m.in. podczas rozpraw będzie mógł zadawać pytania świadkom.

Resort rozważa pomysł tworzenia przy prezesach sądów komisji opiniujących kandydatów na sędziów z udziałem  przedstawicieli społeczeństwa, np. samorządów lokalnych czy środowisk akademickich Przesłuchania byłyby jawne. Po jawnych przesłuchaniach kandydatów komisje przedstawiałyby swoje opinie o nich Krajowej Radzie Sądownictwa.

Krajowa Rada Sądownictwa podzielna przez dwa

Zmiany w Krajowej Radzie Sądownictwa polegałyby na utworzeniu dwóch organów: pierwszego i drugiego zgromadzenia KRS. W skład pierwszego wchodziliby: pierwszy prezes Sądu Najwyższego, minister sprawiedliwości, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, osoba powołana przez prezydenta, czterech posłów i dwóch senatorów, a także sędziowie piastujący ważne funkcje w systemie władzy sądowniczej i z wyjątkowym autorytetem. Drugie Zgromadzenie ma tworzyć 15 sędziów wszystkich szczebli, zgłaszanych przez kluby poselskie i marszałka Sejmu i rekomendowanych przez stowarzyszenia sędziowskie.

Gwarancją równowagi pomiędzy zgromadzeniami KRS ma być zasada, w myśl której jej  uchwały byłyby ważne tylko w razie przyjęciu przez oba. Rada ma przedstawiać prezydentowi co najmniej dwóch kandydatów na wolne stanowisko sędziego, spośród których będzie wybierał i mianował.

Opracowanie: Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl