Prawnicy kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak reprezentowali pro bono Stowarzyszenie Twoja Sprawa w procesie wytoczonym firmie Waterius o naruszenie dobrych obyczajów internetową reklamą napoju Devil Energy Drink.
W czerwcu 2018 r. Sąd Okręgowy w Legnicy orzekł, iż reklama na stronie firmy w serwisie Facebook przedstawiająca zdjęcie klęczącej kobiety podpisane „ona już wie, co za chwilę będzie miała w ustach”, narusza dobre obyczaje, gdyż uprzedmiotawia wizerunek kobiety. Jak poinformował media sędzia Jarosław Halikowski, rzecznik SO w Legnicy, sąd nakazał producentowi zaniechanie nieuczciwej konkurencji polegającej na rozpowszechnianiu tej reklamy oraz opublikowanie wyrazów ubolewania. Ponadto sąd zobowiązał firmę do wpłaty 60 tys. zł na rzecz Fundacji „Dla Polonii”, która zajmuje się opieką nad młodymi Polakami ze Wschodu, uczącymi się w Polsce.
Spółka Waterius z Jawora w województwie dolnośląskim produkuje napój energetyczny Devil Energy Drink, którego sprzedaż reklamuje na firmowej stronie w internetowym serwisie Facebook. Jedną z takich reklam dostrzegło Stowarzyszenie Twoja Sprawa, które zajmuje się m.in. ochroną dzieci i młodzieży przed dostępem do pornografii i działa na rzecz eliminacji z przestrzeni publicznej przejawów obsceniczności, seksualizacji, uprzedmiotowienia kobiet, wulgarności oraz naruszania dobrych obyczajów w reklamie i mediach.
Stowarzyszenie poskarżyło się na firmę w Komisji Etyki Reklamy, która na zasadach samoregulacji ocenia zgodność komunikacji marketingowej z branżowym kodeksem etyki. KER uznała reklamę za naruszającą dobre obyczaje i niezgodną z tymże kodeksem, oceniając, iż dyskryminuje i utrwala negatywne stereotypy kobiet poprzez ich przedmiotowe traktowanie. Po tym orzeczeniu Stowarzyszenie Twoja Sprawa w marcu 2018 r. pozwało firmę Waterius do sądu o naruszenie dobrych obyczajów poprzez „odniesienie do seksu oralnego w reklamie”. Żądania stowarzyszenia, w tym wycofania reklamy, publikacji przeprosin i zadośćuczynienia na cele społeczne, prawnicy reprezentujący je w sprawie pro bono, oparli na art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wedle którego czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in. reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami i uchybiająca godności człowieka. Firma Waterius w oświadczeniach skierowanych do mediów argumentowała, iż w przekazie marketingowym odwołuje się do relacji damsko–męskich, ale choć niektóre z reklam mogą być odbierane jako kontrowersyjne, to subiektywne interpretacje i skojarzenia ich odbiorców nie mogą uzasadniać jej odpowiedzialności.
Sąd jednak uznał inaczej. Firma się nie odwołała i wyrok uprawomocnił się w sierpniu 2018 r. Jak informował we wrześniu portal „Wirtualne Media”, poprzez swój fanpage na Facebooku podjęła próbę sprzedaży plakatów z zakazaną reklamą w pakiecie ze zgrzewką puszek z napojem, ogłaszając, iż w ten sposób zbiera pieniądze na „karę”, którą ma zapłacić. Portal podał wówczas, iż firma Waterius nie wykonała wyroku dobrowolnie, a jej konta zajął komornik.
Kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak poinformowała na swojej stronie internetowej, iż jej prawnicy – adwokaci Katarzyna Paczuska–Tokarska i Mateusz Irmiński byli pełnomocnikami pro bono Stowarzyszenia Twoja Sprawa w procesie o inkryminowaną reklamę.
Ireneusz Walencik