White & Case wygrywa spór o podwyższenie wynagrodzenia w kontrakcie drogowym

1451
Autostrada A2 Stryków - Konotopa (www.mostostal.waw.pl)

W dniu 16 marca 2017 roku Sąd Apelacyjny uwzględnił apelację White & Case reprezentującej polskohiszpańskie konsorcjum, którego liderem był MostostalWarszawa S.A. W tej precedensowej sprawie Sąd Apelacyjny przesądził, że tzw. wykreślenie Subklauzuli 13.8 FIDIC z umowy o roboty budowlane nie jest równoznaczne z wyłączeniem dopuszczalności sądowego podwyższenia wynagrodzenia na podstawie artykułu 3571 lub 632 § 2 Kodeksu cywilnego.

Konsorcjum domagało się podwyższenia wynagrodzenia z tytułu realizacji umowy o zaprojektowanie i budowę odcinka autostrady A2 Stryków Konotopa w związku z nieprzewidywalną zmianą cen paliwa i asfaltu w latach 20092012, która doprowadziła do drastycznego zwiększenia kosztów realizacji robót. Podobne pozwy przeciwko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad skierowali także inni wykonawcy robót drogowych.

Sąd I instancji oddalił powództwo, uznając m.in., że strony wyłączyły dopuszczalność sądowego podwyższenia wynagrodzenia w trybie tzw. klauzul rebus sic stantibus, gdyż „wykreśliły” z warunków ogólnych umowy Subklauzulę 13.8 FIDIC (dotyczącą waloryzacji ceny).

Sąd Apelacyjny nie podzielił tego stanowiska. W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd Apelacyjny podkreślił różnicę pomiędzy Subklauzulą 13.8 FIDIC, która przewiduje mechanizm automatycznej waloryzacji wynagrodzenia dla uwzględnienia zmian w kosztach realizacji robót, a określonymi w Kodeksie cywilnym klauzulami rebus sic stantibus, które przewidują sądową ingerencję w treść umowy jedynie w przypadku istotnych zmian o nieprzewidywalnym charakterze. Z tego względu Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko konsorcjum, zgodnie z którym tzw. „wykreślenie” z warunków ogólnych umowy Subklauzuli 13.8 FIDIC nie oznacza wyłączenia dopuszczalności sądowego podwyższenia wynagrodzenia.

Wyrok Sądu Apelacyjnego może mieć istotne znaczenie dla licznych postępowań dotyczących podwyższenia wynagrodzenia w związku ze wzrostem cen paliw w latach 20092012, które dotknęło wielu wykonawców robót drogowych w kraju. Rozstrzyga bowiem zagadnienie prawne, które powodowało rozbieżności w orzecznictwie sądów okręgowych.

W zespole White & Case reprezentującym konsorcjum znaleźli się Michał Subocz, partner kierujący praktyką rozwiązywania sporów, counsel Piotr Bytnerowicz, Magda Kofluk, associate w biurze White & Case w Dubaju oraz associates Emanuel Wanat i Grzegorz Goniewicz.

Materiał kancelarii