Specgrupa będzie tropić zakazane reklamy adwokackie w Internecie

326

Okręgowa Rada Adwokacka we Wrocławiu w grudniu 2016 r. poinformowała na swojej stronie internetowej, iż od stycznia 2017 r. przy radzie powołany ma być „zespół do spraw przeciwdziałania niedozwolonym praktykom reklamowania usług adwokackich w Internecie”.

ORA wyjaśnia, że otrzymuje sygnały o zamieszczaniu w Internecie („facebook, adwords, instagram itp.”) treści wykraczających poza dozwolone ramy informowania przez adwokatów o działalności zawodowej. Już analiza kilku tylko wpisów pokazuje, że są one reklamą zabronioną przez § 23 Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Komunikat ORA głosi, iż  dopóki istnieje ten zakaz, a także definicja dozwolonej informacji opisana w § 23a kodeksu etyki adwokackiej,  wszyscy adwokaci zobowiązani są do ich przestrzegania. Rada ostrzega, że reklamowanie przez adwokata swoich usług jest nie tylko deliktem dyscyplinarnym, ale godzi w interesy pozostałych członków izby wrocławskiej.

Z komunikatu wynika, że ów zespół będzie miał za zadanie „stałe monitorowanie internetu, zabezpieczanie dowodów oraz przygotowanie wniosków o pociągnięcie do odpowiedzialności dyscyplinarnej”. Zespół będzie zajmował się jedynie reklamami, które pojawią się w Internecie po 1 stycznia 2017 r. Należy sądzić, że jego zainteresowanie skupi się wyłącznie na członkach wrocławskiej izby adwokackiej.

Komunikat podpisany przez Andrzeja Grabińskiego, dziekana ORA we Wrocławiu, kończy się jego apelem do „Koleżanek i Kolegów, którzy dokonali wpisów niezgodnych z powołanymi przepisami” o ich usunięcie i zaprzestanie praktykowania wpisów, które mogą być uznane za niedozwoloną reklamę.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl