Sześć kancelarii w finale akwizycji portu kontenerowego

1449
DCT Gdańsk (fot.aeromedia.pl)

Kancelaria Weil, Gotshal & Manges doradzała konsorcjum inwestorów z udziałem Polskiego Funduszu Rozwoju, kancelaria Dentons doradzała należącej do konsorcjum singapurskiej firmie PSA International, a kancelaria Linklaters – należącemu do konsorcjum australijskiemu funduszowi IFM Investors, przy nabyciu firmy DCT Gdańsk prowadzącej terminal kontenerowy, od firmy inwestycyjnej Macquarie Infrastructure and Real Assets i australijskich funduszy emerytalnych, którym doradzała kancelaria Clifford Chance  ustalił „Rynek Prawniczy”. 

„Rynek Prawniczy” dowiedział się też, że kancelaria White & Case doradzała konsorcjum instytucji finansowych, które częściowo sfinansowały tę transakcję kredytami, a kancelaria Allen & Overy doradzała nabywcom-kredytobiorcom.

Transakcję sfinalizowano w maju 2019 r. po zatwierdzeniu jej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jej wartość jest wyceniana przez rynek na 1,1 mld euro. Strony poinformowały o niej wspólnie 19 marca 2019 r. Singapurska firma portowa PSA International, Polski Fundusz Rozwoju i australijski fundusz inwestycyjny IFM Global Infrastructure Fund, zarządzany przez firmę IFM Investors, podpisały umowę wspólnego nabycia przez utworzone przez siebie konsorcjum 100 proc. udziałów w firmie Deepwater Container Terminal Gdańsk od funduszu Global Infrastructure Fund II, zarządzanego przez firmę Macquarie Infrastructure and Real Assets (posiadającego 64 proc. udziałów), a także od australijskich funduszy emerytalnych MTAA (18 proc.), Statewide i AustralianSuper (po 9 proc.). PFR nabył 30 proc. udziałów, PSA International – 40 proc., a IFM Global Infrastructure Fund też 30 proc.

Transakcję częściowo sfinansowało konsorcjum sześciu  banków (Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank Pekao, BNP Paribas Fortis, Canadian Imperial Bank of Commerce, PKO Bank Polski, Societe Generale) z udziałem także Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, które udzieliło nabywcom dwóch pięcioletnich kredytów w kwotach 300 mln euro i 70 mln euro.

Budowa terminalu DCT Gdańsk, jako części Portu Gdańsk, zaprojektowanego do przyjmowania największych statków kontenerowych na świecie rozpoczęła się w 2005 r., zakończyła we wrześniu 2007 r. Na początku obsługiwał głównie tzw. feedery, czyli statki dowożące ładunki z wielkich portów-hubów w zachodniej Europie. W 2010 r. DCT Gdańsk zaczął przyjmować kontenerowce z Dalekiego Wschodu. Po rozbudowie w 2016 r. o drugi pirs, zwiększeniu zdolności przeładunkowych oraz zakupie najnowocześniejszych suwnic, mogących sięgać po kontenery ustawione w kilkunastu rzędach i poziomach, w 2017 r. ten jedyny głębokowodny terminal morski na Bałtyku dysponuje obecnie linią nabrzeżową o długości 1,3 km i maksymalnej głębokości 17 m, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowców oceanicznych. W 2018 r. przeładowano tam 1,9 mln kontenerów, czyli ok. 20 mln ton towarów, co stanowiło 40 proc. ogółu przeładunków w Porcie Gdańskim.

PSA International Ptd Ltd jest wywodzącym się z Singapuru operatorem portowym, którego sieć liczy ponad 50 przybrzeżnych, kolejowych i śródlądowych terminali w 17 krajach, w tym m.in. w Singapurze i Antwerpii.

Polski Fundusz Rozwoju to utworzona w 2016 r., w ramach realizacji Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, państwowa spółka inwestycyjna oferująca instrumenty finansowe służące rozwojowi przedsiębiorstw i samorządów, angażująca kapitał w przedsięwzięcia wpływające na zrównoważony rozwój społeczny i wzrost gospodarczy kraju. Ostatnio PFR m.in. odkupił spółkę Polskie Koleje Linowe od funduszu Mid Europa Partners, nabył 35 proc. udziałów w firmie Solaris Bus & Coach, przejął kontrolę nad firmą Pesa Bydgoszcz, zainwestował kapitał w budowę bloku energetycznego w Elektrowni Jaworzno.

IFM Investors to założona ponad 20 lat temu firma zarządzająca funduszami inwestycyjnymi o wartości 82 mld dolarów należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Jej zespoły inwestycyjne w Australii, Europie, Ameryce Północnej i Azji zarządzają inwestycjami dłużnymi, infrastrukturalnymi, akcyjnymi i private equity. Ma biura w dziewięciu miastach: Melbourne, Sydney, Londynie, Nowym Jorku, Berlinie, Tokio, Hongkongu, Seulu i Zurychu.

Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA) z Australii to największa na świecie firma inwestycyjna zarządzająca aktywami w infrastrukturze transportowej. Jest też obecna m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje w nieruchomości i ziemię rolną. Działa w 26 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 111 mld dolarów. Obejmują one 148 spółek portfelowych, ok. 400 nieruchomości i 4,5 mln hektarów ziemi rolnej. Inwestuje w imieniu funduszy emerytalnych, państwowych funduszy inwestycyjnych, firm ubezpieczeniowych i inwestorów prywatnych. W Polsce zarządza dwoma przedsiębiorstwami DCT oraz spółką Inea – operatorem telekomunikacyjnym z Poznania. Należy do globalnej grupy finansowej Macquarie Group świadczącej usługi zarządzania aktywami, bankowości, doradztwa.

MTAA Superannuation Fund to australijski fundusz emerytalny działający w krajowym przemyśle motoryzacyjnym. Pracuje dla 230 tys. klientów i zarządza 11,8 mld dolarów australijskich.

Statewide Superannuation Fund to działający w Australii Południowej fundusz emerytalny dysponującym aktywami o wartości ok. 9 mld dolarów australijskich należącymi do ponad 145 tys. członków i 22 tys. pracodawców.

AustralianSuper Fund zarządza aktywami o wartości ponad 140 mld dolarów australijskich, składającymi się z oszczędności emerytalnych ponad 2,2 mln pracowników zatrudnionych w około 280 tys. firmach.

– DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Podejmujemy bliską współpracę z naszymi partnerami PFR i IFM w celu dalszego rozwoju i umocnienia pozycji DCT jako preferowanego portu przeładunkowego dla Polski i Morza Bałtyckiego – oświadczył w marcu 2019 r. Tan Chong Meng, prezes grupy PSA International.

– Udało nam się z sukcesem sfinalizować przejęcie tego jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce i regionie basenu Morza Bałtyckiego. Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także operacyjna wiedza PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk. Nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala, co umożliwi DCT skorzystanie na wzroście gospodarczym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej – stwierdził w marcu 2019 r. Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

– Możemy wzmocnić naszą dotychczasową współpracę z PSA, światowym liderem w zakresie operacji portowych, a także rozpocząć współpracę z PFR, którego wiedza na temat polskiego rynku jest nieoceniona dla konsorcjum. Ta transakcja to dla IFM kolejna inwestycja w kluczową infrastrukturę w Polsce, rozszerzająca naszą wieloletnią obecność w kraju – skomentował w marcu 2019 r. Kyle Mangini, kierujący działem infrastruktury w IFM Investors.

– Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu – zadeklarował w marcu 2019 r. Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management.

Kancelaria Weil, Gotshal & Manges potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu”, że doradzała konsorcjum nabywców z udziałem Polskiego Funduszu Rozwoju.

Kancelaria Dentons potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu”, że doradzała PSA International. Obsługę wykonywali  partnerzy Jakub Celiński i Piotr Dulewicz, counsel Arkadiusz Wierzbicki i associate Agata Sokołowska.

Kancelaria Linklaters potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu”, że doradzała IFM Investors. Obsługę wykonywali prawnicy z biur w Londynie i Warszawie. W polskim zespole byli partner Marcin Schulz senior associate Ewa Szmigielska z praktyki prawa korporacyjnego.

Kancelaria Clifford Chance poinformowała „Rynek Prawniczy”, że doradzała Macquarie Infrastructure and Real Assets, co potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu” ta firma.

Kancelaria White & Case potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu”, że doradzała konsorcjum banków finansujących akwizycję terminalu.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że nabywcom terminalu przy uzyskaniu kredytów doradzała kancelaria Allen & Overy.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl