Pięć kancelarii w niedoszłym debiucie giełdowym telewizyjnych akcji

780

Nie będzie planowanej pierwszej oferty publicznej akcji Canal+ Polska. Akcjonariusze sprzedający, firmy TVN Media oraz Liberty Global Ventures Holding, zadecydowali o jej odwołaniu z powodu „zmienności na rynkach finansowych w ostatnim czasie, wpływającej negatywnie na możliwość przeprowadzenia oferty”. Według analityków chodzi o to, że nie dopisali potencjalni inwestorzy. „Puls Biznesu” podał, że popyt ze strony instytucji finansowych, zwłaszcza zagranicznych, był mniejszy od oczekiwań, księga popytu nie została pokryta nawet przy cenie 43 zł za akcję. Cenę maksymalną akcji ustalono na 60 zł.

Firma Canal+ Polska wystartowała 3 listopada 2020 r. z pierwotną ofertą publiczną sprzedaży akcji przez dwóch akcjonariuszy obejmującą 21 mln 620 tys. akcji (ok. 49 proc. kapitału). Z tego 14,1 mln akcji zaoferowała firma TVN Media należąca do amerykańskiej grupy Discovery (32 proc. kapitału), a 7,5 mln akcji – Liberty Global Ventures Holding należący do amerykańskiej firmy Liberty Global, właściciela telewizji kablowej UPC (17 proc.). Trzeci akcjonariusz, francuska firma Groupe Canal+ wchodząca w skład grupy kapitałowej Vivendi, nie zamierzała sprzedawać akcji, które tworzą pakiet kontrolny (51 proc.).

Oferta składała się z oferty publicznej skierowanej do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce, z oferty dla kwalifikowanych amerykańskich nabywców instytucjonalnych oraz oferty przeznaczonej dla wybranych inwestorów instytucjonalnych spoza Stanów Zjednoczonych i Polski. Do inwestorów instytucjonalnych miało trafić 90 proc. akcji, reszta do indywidualnych.

Rozpoczęto budowanie księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych, do 9 listopada przyjmowano także zapisy od detalicznych. Na 10 listopada zaplanowano ustalenie ostatecznej liczby akcji oferowanych obu grupom inwestorów i ich ceny. W tymże dniu jednak ofertę odwołano.

„Intencją akcjonariuszy sprzedających jest powrót to planów przeprowadzenia oferty, kiedy sytuacja na rynkach finansowych będzie bardziej sprzyjająca” – wyjaśniła spółka Canal+ Polska w komunikacie.

Canal+ Polska jest operatorem Platformy Canal+, oferującej płatne pakiety obejmujące własne kanały oraz kanały innych stacji telewizyjnych. Proponuje także internetową telewizję w postaci usługi streamingowej (over-the-top – OTT ). Firma jest drugim największym dystrybutorem płatnej telewizji w Polsce, z udziałem w rynku na poziomie 21 proc. Posiada ok. 2,7 mln abonentów. Zajmuje się również kinową dystrybucją filmów za pośrednictwem spółki Kino Świat, mającej ok. 20 proc. udziałów w tym rynku.

Menedżerami oferty, czyli globalnymi współkoordynatorami i współprowadzącymi księgę popytu były BofA Securities Europe i J.P. Morgan Securities, współprowadzącym tę księgę i firmą inwestycyjną było Biuro Maklerskie Santander Banku Polska.

„Rynek Prawniczy” ustalił, że usługi prawne na rzecz Canal+ Polska w związku z ofertą świadczyły kancelaria Rymarz Zdort  – w zakresie prawa polskiego oraz londyńskie biuro amerykańskiej kancelarii Weil, Gotshal & Manges – w zakresie prawa amerykańskiego i angielskiego.

Obsługę prawną akcjonariuszom sprzedającym świadczyła kancelaria DLA Piper – biuro w Warszawie.

Usługi prawne na rzecz menedżerów oferty wykonywały kancelaria Spaczyński Szczepaniak i Wspólnicy (SSW Pragmatic Solutions) – w zakresie prawa polskiego oraz londyńskie biuro amerykańskiej kancelarii Shearman & Sterling – w zakresie prawa angielskiego i prawa amerykańskiego.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl