Warszawskie kancelarie preferują siedziby w centrum miasta

659

Warszawskie kancelarie prawnicze nie zmieniają swoich przyzwyczajeń w kwestii lokalizacji biura. Przeprowadzona przez ekspertów działu powierzchni biurowych firmy Axi Immo analiza teleadresowa wykazała, że prawie 80 proc. z nich wybrało centralną dzielnicę Śródmieście – czytamy w artykule Moniki Rykowskiej „Warszawskie kancelarie prawne wybierają biura w centrum miasta” opublikowanym 8 września 2020 r. na witrynie internetowej firmy Axi Immo.

Liczą się prestiż, wygoda i dobry dojazd

Jakie są inne trendy wśród najemców z branży prawniczej i na co najczęściej zwracają oni uwagę przy wyborze biura? Z artykułu wynika, iż swego rodzaju standardem jest biuro w nowoczesnym budynku klasy A lub w zabytkowej kamienicy z dobrym dostępem do komunikacji miejskiej. Lokalizacja powinna zapewniać ich klientom wygodny dojazd z różnych części miasta. Tak samo ważny jest prestiżowy adres lub okolica oraz sąsiedztwo innych firm, które utrzymują wizerunek ekskluzywnego charakteru miejsca.

„Z analizy danych teleadresowych, w której uwzględniliśmy 63 duże i średnie kancelarie prawnicze, wynika, że 50 podmiotów, czyli aż 79 proc. firm jako lokalizację wybrało stołeczne Śródmieście. Rozszerzając tę próbę o sąsiadujące dzielnice Wolę i Ochotę, w których decyzję o ulokowaniu biura podjęło łącznie sześć firm położonych na granicach administracyjnych tych dzielnic, uzyskaliśmy wynik aż 89 proc! Z tego wynika, że większość biur kancelarii, szczególnie tych większych, znajduje się w centrum stolicy” – wyjaśnił w artykule Jakub Potocki, negocjator w Dziale Powierzchni Biurowych Axi Immo. Wskazuje on także, że preferowane jest położenie w miarę blisko sądów, a także firm, które są klientami prawników. Oczywistą korzyścią jest oszczędność czasu na dojazdy na procesy czy spotkania biznesowe. Ponadto, jego zdaniem tak dużą koncentrację kancelarii w centrum Warszawy wyjaśnia fakt konkurowania między nimi o dobrych pracowników, których mają przyciągać ciekawie zaaranżowane biura w „topowej lokalizacji”.

Analiza doniesień o wynajmie biur przez firmy z sektora prawniczego pokazuje, że jeszcze przed pandemią wyraźnym trendem była tzw. „rotacja wewnątrz tej samej strefy biurowej”: kancelaria, która decydowała się na przeprowadzkę, wybierała lokalizację o nieco lepszym standardzie w tej samej dzielnicy, najczęściej kilka ulic od starej siedziby, lub biuro w bardziej prestiżowym biurowcu na wyższym piętrze. W artykule powołano się na przykłady relokacji kancelarii Allen & Overy z biurowca Rondo 1 do kompleksu Browarów Warszawskich (oba miejsca dzieli nieco ponad kilometr) oraz zmiany adresu przez kancelarię Act BSWW, która przeniesie się ze Stratos Office Center do budynku Varso 2 (odległość między nimi wynosi ok.1,5 kilometra).

Mniej oczywistym miejscem okazała się warszawska dzielnica Praga-Północ – dwie kancelarie wynajmują biura w kompleksie Centrum Praskie Koneser na terenie odrestaurowanej dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek (to RK Legal Rączkowski, Kwieciński i BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy – przypis „Rynku Prawniczego”). „To wskazuje, że również budynki z tzw. duszą to atrakcyjny adres dla tego typu firm” – komentuje w artykule Jakub Potocki.

Gabinety dla starszyzny, reszta w przestrzeni otwartej 

Martin Lipiński, dyrektor Działu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy Axi Immo, tłumaczy, że na to, jak zaaranżowana jest przestrzeń w typowym biurze kancelarii, wpływa przede wszystkim to, gdzie ono się znajduje. „W biurowcach często spotykanym rozwiązaniem jest miks układu gabinetowego z formą open space. Na gabinet mogą liczyć przede wszystkim partnerzy i starsi prawnicy firmy. Oczywiste jest to, że w kamienicach mamy do czynienia z układem typowo gabinetowym, bo konstrukcyjnie inna opcja często nie jest możliwa” – opisuje. Jego zdaniem, ze względu na większe nakłady na aranżację powierzchni w dużej liczbie wydzielonych pomieszczeń, od najemców z sektora prawniczego często oczekuje się zawierania dłuższych umów najmu, np. na siedem lub 10 lat. „Dla właścicieli biurowców tacy najemcy to z jednej strony na pewno prestiż, a z drugiej spokój i stabilność finansowa. W przypadku decyzji o sprzedaży biurowca jest to dodatkowy atut przy wycenie nieruchomości” – podsumowuje Martin Lipiński.

*****

Axi Immo Group to polska firma doradcza świadcząca usługi w sektorach nieruchomości komercyjnych: powierzchni magazynowych, biurowych, gruntów inwestycyjnych oraz z zakresu doradztwa inwestycyjnego, property i facility management. Ma biura w Warszawie, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu.

Opracowanie: Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl