Gessel w przejęciu sieci samoobsługowych stacji benzynowych

259
(www.emila.com.pl)

Jak ustalił „Rynek Prawniczy”, kancelaria Gessel doradzała firmie Anwim przy przejęciu sieci samoobsługowych stacji paliw eMila od firmy BM Reflex.

W czerwcu 2020 r. firma Anwim podpisała przedwstępną umowę przejęcia od firmy BM Reflex 26 samoobsługowych stacji paliw eMila w większych miastach, z opcją  dokupienia jeszcze czterech w 2021 r. Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Na przyszły rok zaplanowany jest rebranding placówek.

eMila to sieć zautomatyzowanych stacji tankowania samochodów dla klientów indywidualnych, którzy sami sobie nalewają paliwo do baku, płacąc za nie przy dystrybutorze.W sprzedaży są benzyna bezołowiowa 95 i olej napędowy. Znaczna część stacji znajduje się przy centrach handlowych i supermarketach. Sieć powstała w marcu 2014 r., gdy firma BM Reflex nabyła od firmy Shell Self Service 27 samoobsługowych stacji paliw funkcjonujących wcześniej pod nazwą Neste.

Firma Anwim to największy tzw. niezależny sprzedawca paliw w Polsce. Powstała w 1992 r. jako spółka dwóch przedsiębiorców. Początkowo zajmowała się hurtową sprzedażą paliwa. W 2009 r. Anwim rozpoczął działalność detaliczną tworząc sieć Moya, która dziś składa się z 250 stacji benzynowych. Firma zatrudnia 250 osób. Od 2018 r. inwestorem Anwimu jest fundusz private equity Polish Enterprise Fund VIII zarządzany przez firmę Enterprise Investors, który za 100 mln zł kupił znaczący, lecz mniejszościowy pakiet akcji spółki.

Firma BM Reflex z Łodzi od 1991 r. prowadzi działalność w dziedzinie hurtowego i detalicznego handlu paliwami, działalność konsultingową w zakresie paliw płynnych. Zajmuje się też organizacją szkoleń branżowych. Rozpoczęła od świadczenia usług maklerskich na rynku paliwowym, pośrednicząc w transakcjach kupna-sprzedaży paliw importowanych do Polski. W 2014 r. stworzyła sieć eMila, która liczy dziś 30 stacji.

– Idea stacji samoobsługowych doskonale wpisuje się w tzw. „nową normalność”, która nastała w konsekwencji panującej wciąż pandemii koronawirusa. Niektórzy klienci chcą mieć obecnie możliwość szybkiego zatankowania i płatności przy samym dystrybutorze bez konieczności wchodzenia do sklepu. Przejęcie sieci eMila to odpowiedź na ich potrzeby. Inni z kolei mają potrzebę zrobienia przy okazji dodatkowych zakupów, odpoczynku w podróży czy napicia się gorącej kawy. Trzecim segmentem są klienci flotowi. Po włączeniu stacji eMila do sieci Moya będziemy jedyną siecią w kraju łączącą w ramach jednej marki trzy formaty stacji – tradycyjne obsługowe, automatyczne dla klientów indywidualnych i automatyczne flotowe, co pozwoli nam kompleksowo obsłużyć wszystkie segmenty klientów – stwierdził Paweł Grzywaczewski, członek zarządu Anwimu odpowiedzialny za rozwój sieci Moya.

Kancelaria Gessel potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu”, że doradzała Anwimowi w transakcji. Doradztwo obejmowało m.in. analizę due diligence, negocjacje i kwestie antymonopolowe.

Obsługą kierował starszy prawnik Krzysztof Jasiński, wykonywali ją managing associate Bartłomiej Woźniak i aplikantka radcowska Paulina Maciąg. Badanie due diligence przeprowadził zespół: Paulina Maciąg, Agnieszka Nowacka, Anna Haciuk, Diana Strzałkowska, Iwona Gielo-Benza. Pracę nadzorował wspólnik zarządzający Marcin Macieszczak. W sprawach antymonopolowych doradzała starszy prawnik Karolina Krzal-Kwiatkowska, nadzorowana przez wspólnika Bernadetę Kasztelan-Świetlik.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl