Dentons w miliardowym przetargu kolejowym na dwanaście pociągów dalekobieżnych

299
EZT Flirt 3 w barwach PKP Intercity

Kancelaria Dentons doradzała firmie Stadler Polska produkującej pociągi w przetargu na dostawę 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla firmy kolejowej PKP Intercity.

W sierpniu 2019 r. firma kolejowa PKP Intercity podpisała, z należącą do szwajcarskiej firmy Stadler Rail firmą Stadler Polska, produkującą w fabryce w Siedlcach elektryczne zespoły trakcyjne, umowę o dostawę 12 takich nowych pociągów wraz z ich utrzymaniem przez 15 lat. Wartość kontraktu wynosi ponad 1 mld zł.

W ogłoszonym pod koniec 2017 r. przez PKP Intercity przetargu na nowe pociągi wpłynęły dwie oferty. Jedną złożyło konsorcjum firm Pesa Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki za 1,171 mld zł, drugą firma Stadler Polska, która wygrała oferując niższą cenę 1,015 mld zł (60,024 mln zł za jeden pojazd). PKP Intercity zamówiła pociągi, których specyfikacja jest podobna do będących już taborze firmy elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart i Flirt.

Zgodnie z warunkami zamówienia, dostawa pierwszych dwóch EZT ma nastąpić w okresie 18 miesięcy od wejścia w życie umowy. Będą one podlegać czasowej eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 tys. km. Kolejne mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu. Wstępne plany zakładają skierowanie zespołów na trasy Szczecin – Lublin, Szczecin – Kraków i Kraków – Lublin. EZT będą poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h.

Kontrakt obejmuje dwanaście ośmioczłonowych pociągów elektrycznych Flirt w wersji dalekobieżnej. Uzupełnią one w taborze PKP Intercity 20 pojazdów dostarczonych w 2015 r. Obecnie PKP Intercity posiada jeszcze 20 składów Pendolino i 20 składów Dart.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który łączy centra dużych miast oraz popularne ośrodki turystyczne. Codziennie kursuje ok. 360 pociągów PKP IC. Firma realizuje największy w historii program inwestycji w tabor i zaplecze techniczne o wartości 7 mld zł.

Stadler to firma szwajcarska, która jest jednym z największych producentów taboru kolejowego w Europie. Produkuje również tramwaje. Ma siedzibę we wschodniej Szwajcarii i zatrudnia ponad 7,6 tys. pracowników w 30 zakładach w Europie, Afryce i Ameryce Północnej. Stadler Polska to jej krajowa spółka, która od 12 lat produkuje w fabryce w Siedlcach pociągi Flirt. Pracuje  w niej ponad 1 tys. osób. W 2017 r. firma rozpoczęła także produkcję tramwajów.

Jak podaje Wikipedia, Stadler Flirt to typ elektrycznych, spalinowych i elektryczno-spalinowych zespołów trakcyjnych, produkowanych od 2004 r. w zakładach szwajcarskiej firmy Stadler Rail, a od 2007 r. także w jej polskim zakładzie w Siedlcach. Nazwa to skrót z języków niemieckiego (Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug) i angielskiego (Fast Light Innovative Regional Train) tłumaczony jako „Szybki, Lekki, Innowacyjny Pociąg Regionalny”. Flirty powstają w wersjach o różnej liczbie członów i przeznaczeniu. W Polsce eksploatowane są składy czteroczłonowe w Kolejach Mazowieckich i w Kolejach Śląskich, składy dwuwagonowe w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i ośmioczłonowe w PKP Intercity.

Pociągi Flirt najnowszej generacji w wersji dalekobieżnej mają aluminiową konstrukcję. Pasażerowie mogą korzystać z przedziałów pierwszej i drugiej klasy oraz baru. Każde siedzenie jest wyposażone w gniazdka elektryczne i internetowe oraz  indywidualne oświetlenie.

Kancelaria Dentons poinformowała „Rynek Prawniczy”, że jej zespół prawa zamówień publicznych i kontraktów rządowych doradzał w przetargu firmie Stadler Polska. Jego prawnicy pracowali m.in. przy analizie dokumentacji przetargowej i wyjaśnieniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz przy przygotowaniu oferty. Obsługę nadzorowała partner Aldona Kowalczyk, kierująca warszawską oraz współkierująca europejską praktyką prawa zamówień publicznych kancelarii. Wykonywali ją senior associates Agnieszka Gilowska i Sylwester Kuchnio.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl