Adwokat z kancelarii Bartosiak i Partnerzy pokieruje budową megalotniska „Solidarność”

415

Jacek Bartosiak, wspólnik i partner zarządzający kancelarii Bartosiak i Partnerzy, zostanie prezesem spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego „Solidarność”. Spółki jeszcze nie utworzono.

We wrześniu 2018 r. o nominacji jej prezesa poinformował wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK, nazywając Jacka Bartosiaka, który jest członkiem jego zespołu doradczego, „liderem naszego projektu” oraz „znanym specjalistą geopolityki”.

– Jako członek zespołu doradczego miał swój ogromny udział w przygotowaniu i opracowaniu wizji i misji CPK. Ten jego udział był tak znaczny, że jesteśmy spokojni o wyzwania, przed jakimi ten projekt stoi. Jesteśmy pewni, że stawi im czoła z sukcesem – oświadczył wiceminister Wild podczas kongresu „Impact mobility rEVolution’18” w Katowicach.

(www.ksiazki.jacekbartosiak.pl)

Jacek Bartosiak specjalizuje się w obsłudze transakcji związanych z komercyjnym obrotem nieruchomościami. Doradza przy inwestycjach budowlanych i zarządzaniu nieruchomościami, w tym przy komercjalizacji powierzchni w centrach handlowych. Zajmuje się też obsługą transakcji handlowych oraz prowadzeniem spraw korporacyjnych przedsiębiorstw.

Jest adwokatem, absolwentem studiów prawniczych na Uniwersytecie Warszawskim, doktorem w Polskiej Akademii Nauk w dziedzinie geostrategii. Jest autorem książek z tego zakresu wiedzy, m.in. „Pacyfik i Eurazja. O wojnie” i „Rzeczpospolita między lądem a morzem. O wojnie i pokoju”.  Działa w amerykańskiej Potomac Foundation w Waszyngtonie oraz w Fundacji Pułaskiego.

Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność” ma być lotniczo-kolejowym węzłem transportowym – centrum komunikacyjnym dla Europy Środkowo-Wschodniej. Warunkiem rentowności planowanego portu lotniczego jest rozwój ruchu transferowego do czasu jego otwarcia, w tym  międzykontynentalnych połączeń lotniczych. Warunkiem konkurencyjności systemu kolejowego jest zapewnienie szybkiego dojazdu do CPK z terenu całego kraju.

Port lotniczy „Solidarność” ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, 40 km od Warszawy, i zostać otwarty w 2027 r. W początkowym okresie ma obsługiwać 35-45 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 100 mln podróżnych.

Zakładany koszt komponentu lotniczego to 16-19 mld zł, komponentu kolejowego to 8-9 mld zł, a komponentu drogowego – od 1,75 mld zł do 6,87 mld zł. Łączny kosztorys inwestycji zawiera się między 30,9 a 34,9 mld zł.

Koncepcja przewiduje stworzenie prawnych i infrastrukturalnych możliwości ulokowania w otoczeniu CPK nowego miasta, w skład którego mogłyby wchodzić parki biznesu, centrum targowo-wystawiennicze na skalę światową oraz kongresowe obsługujące region Europy Środkowej, centra konferencyjne, obiekty biurowo-administracyjne.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl