Sołtysiński Kawecki & Szlęzak i Weil w sfinalizowanym autobusowym dealu

676
Trolejbus Solaris Trollino 12 (www.solarisbus.com)

Kancelaria Weil, Gotshal & Manges doradzała hiszpańskiej firmie Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, produkującej pojazdy szynowe, przy przejęciu firmy Solaris Bus & Coach, której doradcą była kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak. Polskiemu producentowi autobusów doradzała także międzynarodowa kancelaria Willkie Farr & Gallagher.

Na początku września 2018 r. obie firmy poinformowały, iż Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles objęła 100 proc. udziałów w firmie Solaris Bus & Coach. Następnie CAF zawarła wstępne porozumienie z Polskim Funduszem Rozwoju w sprawie warunków wspólnej inwestycji w tę spółkę i objęcia przez PFR pakietu mniejszościowego 35 proc. akcji w Solarisie. PFR, a konkretnie Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw – Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza PFR, dołączając do CAF, stanie się znaczącym mniejszościowym akcjonariuszem Solarisa.

Firma Solaris Bus & Coach poszukiwała inwestora od miesięcy. Kwot podwójnej transakcji nie podano, lecz według informacji internetowego portalu TransportPubliczny, CAF oszacowała wartość Solarisa na 300 mln euro.

Transakcja, w myśl porozumienia, zostanie zmaterializowana w ciągu najbliższych tygodni, po przejściu odpowiednich procedur dotyczących regulacji rynkowych. Udział w niej partnera finansowego, jakim jest PFR, utrzymuje polską tożsamość Solarisa – poinformowała firma Solaris w komunikacie prasowym.

Firma Solaris Bus & Coach S.A. produkuje pojazdy komunikacji publicznej – autobusy miejskie i międzymiastowe, trolejbusy, tramwaje. Jest największym producentem autobusów miejskich w Polsce i jednym z największych w Europie, a także największym w Europie producentem trolejbusów. To firma rodzinna założona przez Solange i Krzysztofa Olszewskich na początku lat 90. XX wieku. Olszewscy zaczęli biznes od sprowadzania do kraju niemieckich autobusów Neoplan. W 1996 r. w zbudowanej w podpoznańskim Bolechowie fabryce rozpoczęli projektowanie i produkcję własnych niskopodłogowych autobusów Solaris. Od tego czasu firma w  czterech fabrykach w Wielkopolsce wyprodukowała 16 tys. pojazdów, które sprzedano do 32 krajów i ponad 700 miast. Firma zatrudnia ponad 2,3 tys. osób w Polsce i ok. 300 pracowników w zagranicznych oddziałach.

Hiszpańska firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles projektuje, produkuje i serwisuje pojazdy szynowe – pociągi i tramwaje. Istnieje od 1917 r. i jest obecna w 25 krajach na całym świecie, w tym w Stanach Zjednoczonych, Francji, Belgii, Włoszech, Brazylii.

– Przestaję wraz z rodziną być właścicielem firmy Solaris, ale nigdy nie przestaniemy być jej założycielami. To był niezwykły etap mojego życia. Kiedy wraz z mężem ponad 20 lat temu zakładaliśmy nasze przedsiębiorstwo, postawiliśmy wszystko na jedną kartę. Zainwestowaliśmy całe nasze prywatne oszczędności i z grupą 36 śmiałków, pierwszych zatrudnionych pracowników, porwaliśmy się, jak wielu wtedy uważało, z motyką na słońce. Wiem, że oddaję firmę w dobre ręce. Grupa CAF będzie kontynuować to, co najlepsze w marce Solaris i jeszcze bardziej pozwoli się jej rozwinąć – oświadczyła Solange Olszewska, współzałożycielka i dotychczasowa prezes zarządu Solarisa.

– Razem z Solarisem chcemy być liderem w zakresie rozwiązań miejskiej mobilności wykraczających poza pojazdy szynowe, szczególnie w segmencie elektromobilności. Chcemy nadal wykorzystywać i rozwijać tę markę, a także zachować jej polski charakter. Połączenie know-how obu firm w zakresie produkcji, projektowania, technologii i usług, jak również innowacyjność i doświadczenie Solarisa w produkcji autobusów, pozwolą CAF lepiej zaspokajać potrzeby klientów, jednocześnie tworząc wartość dla akcjonariuszy. Chcemy zapewnić wszystkich interesariuszy obu firm, w szczególności naszych klientów i dostawców, że kontynuujemy w niezmienionej formie wszystkie procesy biznesowe oraz współpracę i będziemy wywiązywać się ze wszystkich naszych zobowiązań wynikających z wiążących nas umów – zadeklarował Andrés Arizkorreta, prezes i dyrektor generalny CAF.

– Wspólna inwestycja z PFR jako inwestorem finansowym jest wyrazem naszego dążenia do zachowania polskiego DNA w Solarisie oraz zapewnienia odpowiednio silnego wsparcia kapitałowego, którego spółka będzie potrzebowała do realizacji ambitnych planów rozwojowych – dodał Aitor Galarza, członek zarządu CAF ds. finansowych i strategii.

– Elektromobilność zajmuje szczególną pozycję w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Inwestycja PFR daje impuls do dalszego dynamicznego rozwoju polskiej gospodarki w segmencie produkcji autobusów elektrycznych poprzez wsparcie polskiego lidera na tym rynku i związanej z nim rozbudowanej sieci kooperantów. Dodatkowo, zamiarem stron jest dalsza rozbudowa mocy produkcyjnych spółki w Polsce – stwierdził Paweł Borys, prezes zarządu PFR.

Kancelaria  Sołtysiński Kawecki & Szlęzak doradzała firmie Solaris Bus & Coach oraz jej właścicielom. Zespołem prawników kierował partner Krzysztof Pawlisz, a byli w nim senior counsel Maciej Zwoliński,  senior associates Andrzej MotykaAgnieszka Skowronekassociate Karol Skibniewskijunior associate Anna Bartosiewicz. W kwestiach podatkowych doradzali partner Piotr Andrzejaksenior associate  Bartłomiej Biały i Jędrzej Figurski z działu doradztwa podatkowego. Zagadnienia antymonopolowe obsługiwali partner Krzysztof Kanton i associate Grzegorz Koguciuk z praktyki prawa konkurencji.
Kancelaria podała, iż przy obsłudze transakcji „ściśle współpracowała” z prawnikami amerykańskiej kancelarii Willkie Farr & Gallagher z biura we Frankfurcie.

Kancelaria Weil, Gotshal & Manges doradzała firmie CAF.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl