Kabaretowy Pan Józek w internetowej reklamie telefonicznych porad prawnych

636

Aktor kabaretowy Grzegorz Halama w skeczu z wykreowaną przez siebie postacią hodowcy kur Pana Józka reklamuje telefoniczne porady prawne firmy Availo.

W internetowym serwisie YouTube można obejrzeć filmik z Panem Józkiem zatytułowany „Która kura wykupiła wycieczkę do ciepłych krajów!?”. Firma prawnicza Availo specjalizująca się w świadczeniu tanich abonamentowych usług prawnych w formie direct, czyli telefonicznie i za pośrednictwem poczty internetowej, w ten właśnie sposób reklamuje swój najnowszy produkt. To Halo Prawo porady prawne przez telefon w cenie 50 zł dla osób prywatnych i 85 zł dla przedsiębiorców (biznesowe). Według informacji zamieszczonej na specjalnej stronie HaloPrawo.pl porad udzielają adwokaci, radcowie prawni i doradcy podatkowi z kancelarii współpracujących z Availo. Klient dzwoni do centrum obsługi, dokonuje płatności, przedstawia problem i zostaje połączony z dyżurującym prawnikiem. Może uzyskać jedną telefoniczną poradę prawną „przekazaną prostym i zrozumiałym językiem”, wyjaśnienie na temat obowiązujących aktów prawnych albo gotowy wzór dokumentu prawnego z takich m.in. dziedzin jak prawo pracy, administracyjne, ubezpieczeniowe, spadkowe, rodzinne, podatkowe, budowlane, wykroczeniowe. Przedsiębiorcy mogą dzwonić w sprawach takich jak m.in. spory gospodarcze i właścicielskie, prawo spółek, podatkowe, zobowiązań, działalność gospodarcza, ochrona danych osobowych, przestępstwa i wykroczenia skarbowe.

Jak informuje firma „ambasadorem” kampanii wprowadzającej markę na rynek został komik Grzegorz Halama, który w  sfilmowanym skeczu gra Pana Józka rozmawiającego ze swoimi kurami o tym, która kupiła wycieczkę do ciepłych krajów. Okazuje się, że aby rozwiązać problem niechcianej usługi, można uzyskać szybką poradę dzięki Halo Prawo – objaśnia portal Wirtualne Media.

„Wejściu na rynek marki HaloPrawo.pl towarzyszy kampania reklamowa i wizerunkowa realizowana on-line, uwzględniająca m.in. krótkie spoty filmowe z udziałem ambasadora brandu i autora kreacji, Grzegorza Halamy. Chcemy w ten symboliczny sposób dopomóc naszej propozycji trafić „pod strzechy” i spowodować, by usługa prawna zaczęła kojarzyć się mniej elitarnie, a bardziej swojsko” – wyjaśnia firma w komunikacie prasowym.

Jak podaje Wikipedia, Grzegorz Halama wykreował parodystyczną postać „mało inteligentnego” Pana Józka – hodowcy drobiu ze wsi Chociule położonej w województwie lubuskim, w gminie Świebodzin. W latach 2002-2011 w III Programie Polskiego Radia w programie „Urywki z rozrywki” co poniedziałek prezentował „Wywiady z Panem Józkiem”.

Spółka Availo rozpoczęła  działalność w 2012 r. Dziś, jak podaje, współpracuje z prawie 100 prawnikami oraz 120 kancelariami prawnymi z całej Polski.

Pod koniec 2016 r. została oskarżona przez władze samorządów adwokackiego i radcowskiego o nieuczciwą konkurencję. Krajowa Rada Radców Prawnych poskarżyła się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na sieć komórkową Plus  i jej usługę telefonicznej pomocy prawnej oferowaną wówczas klientom biznesowym Plusa posiadającym abonament telefoniczny i kosztującą 14,64 zł miesięcznie. Klientów Plusa obsługiwała Availo. KRRP zarzuciła temu przedsięwzięciu naruszenie zasad uczciwej konkurencji „praktykami naruszającymi zbiorowe interesy konsumentów”. W styczniu 2017 r. prezes UOKiK poinformował, iż nie podejmuje żadnych działań w tej sprawie, albowiem nie dopatrzył się naruszenia prawa.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl