CMS w antymonopolowej kontroli litewskiej akwizycji małych krajowych supermarketów

251

Kancelaria CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang reprezentowała litewską firmę Maxima Grupe w postępowaniu prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z jej zamiarem przejęcia polskiej firmy Emperia Holding.

UOKiK poinformował 5 kwietnia 2018 r. o wydaniu bezwarunkowej zgody na przejęcie przez Maxima Grupe kontroli nad Emperią. Obie firmy prowadzą w Polsce sieci sklepów. Do Maxima Grupe należą sieci Aldik i Sano. Emperia jest właścicielem sklepów Stokrotka.

Badając zamiar koncentracji zgłoszony w grudniu 2017 r. urząd w styczniu 2018 r. skierował sprawę do tzw. drugiego etapu. Konieczne było przeprowadzenie badania rynku. Urząd wysłał ankiety do ok. 50 konkurentów obu firm pytając m.in. o obroty, powierzchnię sprzedaży i planowane nowe sklepy.

Na podstawie odpowiedzi przedsiębiorstw oraz dotychczasowego orzecznictwa UOKiK uznał, że sklepy konkurują ze sobą na rynkach lokalnych.

– Przeprowadzone postępowanie wykazało, że na żadnym z lokalnych rynków nie dojdzie do ograniczenia konkurencji. Po przejęciu Emperii, Maxima Grupe będzie musiała w dalszym ciągu rywalizować z innymi przedsiębiorcami. Oznacza to, że konsumenci nadal będą mieli duży wybór sklepów blisko domu. Zarówno tych dużych, jak i tradycyjnych – oświadczył cytowany w komunikacie prasowym wiceprezes UOKiK, Michał Holeksa.

Jak potwierdziła „Rynkowi Prawniczemu” kancelaria CMS, w postępowaniu przed UOKiK Maxima Grupe doradzali jej prawnicy – pracą kierowała partner i lider praktyki prawa konkurencji Małgorzata Urbańska, a byli w nią zaangażowani Krzysztof Sikora i Agnieszka Starzyńska z zespołu prawa ochrony konkurencji.

Decyzja urzędu otworzyła Maxima Grupe drogę do sfinalizowania transakcji przejęcia Emperii. Umowę inwestycyjną strony podpisały w listopadzie 2017 r., a 24 listopada 2017 r. Maxima ogłosiła wezwanie na sprzedaż 100 proc. akcji polskiej spółki. W odpowiedzi na wezwanie do 12 kwietnia 2018 r. akcjonariusze złożyli zapisy na sprzedaż akcji ponad 93 proc. akcji. o wartości ok. 1,15 mld zł.

Założona w 1990 r. Emperia Holding jest notowaną na giełdzie grupą kapitałową i operatorem niezależnej sieci supermarketów pod szyldem Stokrotka, zrzeszającą również spółki z obszaru nieruchomości i informatyki. Zatrudnia ok.8,2 tys. osób. Sieć Stokrotka powstała w 1994 r. w Lublinie, a obecnie obejmuje zasięgiem cały kraj. Z 440 sklepami posiada ok. 20 proc. udziału w segmencie supermarketów typu proximity zlokalizowanych na osiedlach, w minicentrach i galeriach handlowych. Typowe placówki handlowe oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Plany na rok 2018 przewidują otwarcie ponad 100 nowych sklepów.

Maxima Grupe jest spółką holdingową, do której należą sieci handlowe: Maxima działająca na Litwie, Łotwie i w Estonii, T-Market – w Bułgarii, Aldik i Sano w Polsce oraz internetowy sklep spożywczy Barbora. Zatrudnia ok. 31 tys. osób.

Jak infromował wcześniej „Rynek Prawniczy”, prawnicy kancelarii CMS doradzali Maxima Grupe także przy przeprowadzeniu badania due diligence, negocjacjach umowy inwestycyjnej, przygotowaniu dokumentacji związanej z przeprowadzeniem wezwania na akcje Emperii. Zespołem kierował partner Jakub Marcinkowski, a byli w nim starsi prawnicy Olga Czyżycka i Rafał Kluziak.

Firmie Emperia Holding doradzała w transakcji kancelaria Greenberg Traurig, która świadczyła obsługę prawną obejmującą m.in. przygotowanie procesu due diligence oraz negocjacje dokumentacji transakcji. Wykonywali ją partner Ireneusz Matusielański, partner lokalny Tomasz Kacymirow, associates Magdalena Zmysłowska i Marek Kłeczek oraz senior associate Adam Puchalski.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl