Internetowy „Tanioch” prawny oferuje gotowe porady online za 4,99 (w Anglii)

500

W Wielkiej Brytanii wystartował w październiku 2017 r. internetowy serwis doradztwa prawnego, w którym najtańsza standardowa porada kosztuje 4 funty 99 pensów. Ściśle rzecz ujmując, są to właściwie informacje przygotowane jako odpowiedzi na typowe problemy prawne, z jakimi spotykają się ludzie w codziennym życiu.

Przedsięwzięcie opisał internetowy portal brytyjskiego czasopisma prawniczego „Legal Week”. Niby nic nadzwyczajnego – w Polsce też działają takie serwisy prawne w sieci, w tym również „Taniochy” reklamujące ofertę porad „już od 30 zł” („Tanioch” to nazwa uruchamianych przez spółdzielnię „Społem” sklepów z tanią żywnością, która miała konkurować cenami z siecią dyskontów „Biedronka”).

Ciekawe jest wszakże to, że tego rodzaju serwis zaczął działać w Anglii, bogatym kraju z najdroższymi usługami prawnymi na świecie. A jeszcze bardziej interesujące, że nie stoją za nim prawnicy no name, lecz niejako „firmują” go partnerzy znanych i nietanich brytyjskich kancelarii z grona top 50, takich jak Macfarlanes, Withers, Farrer & Co i Shoosmiths. To oni uwiarygodniają jakość serwisu, sygnując swoimi nazwiskami zamieszczone w nim poradnictwo.

Serwis LexSnap to pomysł i inicjatywa szwajcarskiej prawniczki Tetiany Bersheda prowadzącej swoją kancelarię w Genewie. Serwis oferuje użytkownikom dostęp do internetowej biblioteki odpowiedzi na często zadawane pytania prawne (frequently asked legal questions – FALQ), a także do serii filmowych „samouczków” (video tutorials), dotyczących m.in. takich kwestii, jak alternatywne metody rozstrzygania sporów, prawo imigracyjne, prawo rodzinne, prawo Brexitu.

Odpowiedzi przygotowane przez prawników jednej z kancelarii partnerskich LexSnap są wycenione na 4,99 lub 9,99 funtów. Za 19,99 funtów natomiast oferowane są rozszerzone pakiety wiedzy prawnej z danego tematu.

Wideoprzewodniki prawne, które można obejrzeć za darmo na witrynie LexSnap, nagrali: szef praktyki prawa imigracyjnego kancelarii Macfarlanes, partnerki kierujące praktykami prawa rodzinnego Shoosmiths i Withers oraz prawniczka kancelarii Farrer & Co.

Klienci mogą również zadawać prawnikom serwisu własne pytania – ci mają 48 godzin, aby je wycenić i po zaaprobowaniu ceny przez pytającego, odpowiedzieć na nie.

Serwis oferuje także usługę rekomendacji prawników, która będzie miała na celu m.in. dopasowanie budżetu klienta do poziomu wynagrodzeń odpowiedniego doradcy.

LexSnap ma otrzymywać prowizję od wynagrodzeń za odpowiedzi na pytania zadawane  za pośrednictwem internetowej platformy, a także wstępną opłatę za skierowanie prawnika do klienta.

– Chciałabym, aby LexSnap uzmysłowił ludziom, że mogą uzyskać poradę prawną, nawet jeśli nie stać ich na tradycyjną kancelarię. Przy czym serwis różni się od zwykłego guglowania (googling), ponieważ gwarantujemy, że nasze porady i informacje są sporządzone przez profesjonalnych prawników. Współpracujemy tylko z prawnikami zarejestrowanymi w Anglii i Walii – oświadczyła Tetiana Bersheda.

– W witrynie przedstawione są typowe sytuacje wymagające porady prawnej, z którymi często spotykają się ludzie. Dzięki niej mogą otrzymać od wykwalifikowanych doradców prawnych podpowiedzi co do postępowania. Oczywiście serwis nie zastąpi adwokata we wszystkim, ale umożliwi ludziom chociażby doinformowanie się o ich prawach przed zasięgnięciem jego rady – stwierdził James Perrott kierujący praktyką prawa imigracyjnego w kancelarii Macfarlanes, który nagrał dla serwisu m.in. filmy dotyczące prawnych konsekwencji Brexitu – Zobaczymy, jak rynek zareaguje na naszą inicjatywę, która z pewnością jest innowacyjnym sposobem świadczenia pomocy prawnej – dodał.

Opracowanie: Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl