Linklaters daje swoim prawnikom wybór: więcej kasy albo więcej wolnego

926

Niemieckie biura kancelarii Linklaters zaoferowały prawnikom w randze associate alternatywną ścieżkę kariery zawodowej: mniej obowiązkowych godzin pracy za proporcjonalnie mniejsze wynagrodzenie – podały zachodnie media prawnicze.

W anglosaskich kancelariach associate to młody prawnik z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym w wybranych dziedzinach prawa. Pracuje pod nadzorem starszych prawników, ale część obowiązków wykonuje samodzielnie, a w prostszych sprawach, takich jak np. due diligence, może koordynować pracę młodszych prawników (junior associates).

Asocjatom z biur Linklaters we Frankfurcie, Düsseldorfie, Monachium i Berlinie zaproponowano wybór: w pierwszym roku na tym stanowisku mogą pracować tylko 40 godzin w tygodniu (fixed-hours week) za 80 tys. euro rocznie, albo – gdy wybiorą normalną ścieżkę  kariery, to znaczy pracują tyle, ile wymagają przełożeni – zarobią 120 tys. euro rocznie.

„YourLink” to pilotażowy projekt kancelarii celem jest wprowadzenie bardziej elastycznych opcji kariery dla młodych prawników z tzw. pokolenia milennials.  To nie jest jedyny taki program na niemieckim rynku prawniczym – tamtejsze biura kanclearii McDermott Will & Emery i Baker McKenzie również oferują prawnikom umowy o limitowane lub elastyczne godziny pracy z dostosowanym wynagrodzeniem.

Jak oświadczył rzecznik prasowy Linklaters, firma traktuje model 40godzinnego tygodnia pracy w Niemczech jako test, aby zrozumieć, jak zadziała i jak można byłoby takie rozwiązanie zaadoptować do innych rynków. Pokazuje to też, że kancelaria jest otwarta na innowacje w organizacji pracy, aby przyciągnąć i utrzymać najlepsze prawnicze talenty.

Wcześniej media branżowe pisały o innej firmowej nowince w Linklaters, tym razem przeznaczonej dla partnerów.

Kancelaria ujawniła, że wprowadza alternatywny do dotychczasowego system oceny pracy partnerów odchodząc od tradycyjnego modelu opartego na osiąganiu indywidualnych celów finansowych na rzecz bardziej złożonego, uwzględniającego więcej kryteriów. Zamiast koncentrować się wyłącznie na zafakturowanych godzinach pracy dla klientów  (billing) zaproponowano oceny wyników partnerów, biorące pod uwagę również rozwój biznesu (business development), marketing i innowacje. Celem ma być wytworzenie w firmie bardziej zespołowego stylu pracy, zwiększenie przychodów poprzez promowanie ducha przedsiębiorczości i zachęcanie partnerów do współpracy zamiast skupiania się na własnych celach finansowych.

Co więcej, coroczne oceny partnerów zostaną zastąpione częstszymi informacjami zwrotnymi od liderów sektorowych i krajowych. Według Gideona Moore’a, nowego partnera zarządzającego Linklaters, który jest spiritus movens zmian w organizacji jej pracy,  jednym z kluczowych filarów nowej kancelaryjnej „strategii odświeżenia” (Refresh Strategy) jest zmotywowanie i zachęcanie zespołów i praktyk, aby przedstawiały klientom całą ofertę firmy. Celem tej strategii jest usuwanie barier, które uniemożliwiają jej działanie jako zjednoczonego zespołu.

Opracowanie: Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl