Adwokatura oskarża telefonię oferującą porady prawne o nieuczciwą konkurencję

376

Naczelna Rada Adwokacka w listopadzie 2016 r. zażądała od sieci komórkowej Plus zaprzestania świadczenia i reklamowania usług pomocy prawnej przez telefon i e-mail. Stało się to tuż przed zakończonym właśnie ogólnokrajowym zjazdem adwokatury.

Oferta nazwaną usługą „Prawnik” jest od lipca dostępna dla klientów biznesowych posiadających abonament telefoniczny. NRA uważa, iż jest to nieuczciwa konkurencja i w piśmie do operatora sieci zagroziłą – jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna” – podjęciem kroków prawnych.

Firma Polkomtel, właściciel Plusa, twierdzi, iż zarzuty są nieuzasadnione, a ponadto że NRA nie kieruje się w tym wypadku troską o dobro konsumentów, tylko chęcią ograniczenia konkurencji.

Jak informuje sieć telefoniczna, usługa z zakresu doradztwa prawnego jest elementem pakietu abonamentowego „Ja + Moja Firma”. Miesięcznie trzeba za nią zapłacić 11,90 zł (14,64 zł z VAT).  Klientów Plusa obsługuje w tym zakresie firma prawnicza Availo, która specjalizuje się w świadczeniu osobom prywatnym oraz przedsiębiorcom usług prawnych w formie direct, czyli telefonicznie i za pośrednictwem poczty internetowej. Availo odbiera zlecenia poprzez własne call center i przekazuje je do swojego Centrum Porad Prawnych.

W tym centrum porad udzielają adwokaci i radcowie prawni podczas rozmowy telefonicznej, a gdy potrzebna jest weryfikacja lub sporządzenie dokumentu prawnego – również przez pocztę elektroniczną, faksem lub za pośrednictwem specjalnego konta klienta.

Zakres konsultacji obejmuje wszystkie dziedziny prawa związane z działalnością gospodarczą i życiem prywatnym (m.in. sprawy pracownicze, egzekucyjne, spadkowe, o alimenty, a także informacje o kosztach sądowych i wzorach pism), z wyjątkiem doradztwa podatkowego.

Według władz samorządu adwokackiego, sieć telefoniczna wprowadza w błąd klientów Plusa w kwestii tego, na czym polega  usługa, kto naprawdę świadczy pomoc prawną oraz za nią odpowiada. Czy spółka Polkomtel, co sugerują m.in. reklamy telewizyjne i co może wynikać z interpretacji regulaminu, a także ze sposobu zapłaty, czy też spółka Availo, czy wreszcie udzielający porad adwokaci i radcowie prawni? Jak stwierdził w piśmie do operatora Rafał Dębowski, sekretarz NRA, cytowany przez „Dziennik Gazetę Prawną”, kłamliwe reklamy „naruszają interesy adwokatów oraz zagrażają interesom klientów sieci Plus”

NRA uważa również, że nagrywanie telefonicznych rozmów abonentów z Centrum Porad Prawnych „narusza istotę tajemnicy adwokackiej”.

Opłaty za usługi nazywa zaś „dumpingowymi” (czyli sprzedawanymi poniżej kosztów ich świadczenia w celu eliminowania innych przedsiębiorców – „Rynek Prawniczy”) w porównaniu z rynkowymi.

Otrzymaliśmy pismo od NRA, przeanalizowaliśmy je i nie zgadzamy się z jego treścią. Uważamy, że usługi te nie łamią prawa, ale są odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczeństwa i w dodatku dostępne za rozsądną cenę, a przede wszystkim dla tzw. każdej kieszeni. Usługi prawne nie są świadczone przez Polkomtel i pracowników Polkomtelu, ale przez adwokatów i radców prawnych. Jesteśmy oczywiście gotowi do konstruktywnej dyskusji i rzeczowej wymiany argumentów z NRA, ale można odnieść wrażenie, że jedynym celem NRA w tej sprawie jest chęć ograniczenia konkurencji, a nie troska o dobro konsumentów – napisał w przesłanym do redakcji „Rynku Prawniczego” oświadczeniu Arkadiusz Majewski z Działu Komunikacji Korporacyjnej firmy Polkomtel.

Ireneusz Walencik

i.walencik@rynekprawniczy.pl